Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Řetězce a dodavatelé se přou kvůli novele

Česko

PRAHA Každý obchodník s tržbami nad dvě miliardy korun ročně bude povinen zpřístupnit své účetnictví antimonopolnímu úřadu (ÚOHS), který tak bude moci kontrolovat například smlouvy řetězců s jejich dodavateli. Počítá s tím novela zákona o hospodářské soutěži, kterou bude projednávat parlament. Vypracovala ji Potravinářská komora s cílem vylepšit vyjednávací pozici dodavatelů ve vztahu k ekonomicky silným řetězcům. Na včerejší tiskové konferenci převahu řetězců nad dodavateli demonstroval prezident Agrární komory Jan Veleba na příkladu vývoje ceny mléka v posledních čtyřech letech.

Upozornil na skutečnost, že litr mléka za poslední čtyři roky zdražil jen o čtyři haléře na 8,36 korun. Řetězce ale za stejnou dobu podle jeho tvrzení zvýšily marže ze 73 haléřů v roce 2003 na 5,75 korun v loňském listopadu.

Viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka, který za řetězce vystupuje, ale návrh podrobit obchodníky s obratem vyšším než dvě miliardy korun ročně kontrolám ÚOHS považuje za nesmysl.

„Je regulativní a diskriminující. Na každém trhu je v lepší pozici ten ekonomicky silnější. Pokud se to dodavatelům nelíbí, tak ať společně vytvoří podobnou ekonomickou sílu jako řetězce,“ dodal.

Druhý bod návrhu počítá s tím, že každý řetězec bude muset mít vypracovaný kodex, kde popíše své obchodní praktiky vůči dodavatelům. „Kodex už nyní vzniká. Hodně ale bude záležet, co přesně bude obsahovat. Samozřejmě se přizpůsobíme, pokud projde platnou legislativou,“ konstatoval mluvčí Aholdu Libor Kytýr. Podle Juračky by ale měl kodex smysl jen ve chvíli, kdy ho podepíší všichni - tedy prvovýrobci i dodavatelé.

***

Zákon o hospodářské soutěži a jeho novela * tento týden ji předloží poslanci ČSSD v čele se stínovým ministrem zemědělství Michalem Haškem * na novele pracovala Potravinářská komora a podpořila ji Agrární komora * obsahuje dva základní body: obchodníci s obratem nad dvě miliardy korun musí své účetnictví zpřístupnit antimonopolnímu úřadu a vytvořit vlastní kodex, ve kterém definují své obchodní vztahy k obchodním partnerům

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!