PRAHA Přísnější regulace obchodních řetězců a větší ochrana dodavatelů. To slibuje sociálnědemokratický návrh zákona o významné tržní síle, který včera projednával Senát. Senátoři navzdory kritice obchodníků a pravicových politiků návrh nakonec nezamítli, ale vrátili jej sněmovně k novému projednání. Senátoři požadují, aby se zákon týkal jen prodeje zemědělských a potravinářských produktů.
Významnou tržní sílu mají podle návrhu firmy s čistým obratem nad pět miliard korun, pokud neprokážou opak. Návrh zákona tak definuje i situaci, kdy si odběratel může vynutit jednostranně výhodné podmínky. Pokud řetězce svého postavení zneužijí, hrozí jim podle návrhu pokuta až deset milionů korun nebo ve výši deseti procent z čistého zisku společnosti.
Návrh zákona o významné tržní síle silně kritizuje evropský svaz obchodu EuroCommerce, jehož členem je Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Podle EuroCommerce nový zákon poškozuje spotřebitele, obchodníky, ale i jejich tuzemské dodavatele.
„Návrh českého zákona nepřiměřeně zasahuje veřejnoprávní úpravou do smluvních a obchodních vztahů bez jasného záměru. Návrh zákona je diskriminační, protože jednostranně upravuje povinnosti vůči dodavatelům jen pro maloobchodníky,“ uvádí se ve vyjádření svazu.
Naopak šéf Potravinářské komory ČR Miroslav Toman zákon vítá. „Chování řetězců v českých zemích je jedno z nejhorších v Evropě. Spotřebitel si nekupuje to, co chce, a výrobce nevyrábí to, co chce, ale vše se dělá podle řetězců, které chtějí zboží, kde si řetězec vynutí nejvyšší marži,“ vysvětluje Toman. Komora chování řetězců dlouhodobě kritizuje a byla i iniciátorem vzniku tohoto zákona.
Pokud bude návrh schválen, nebudou prodejci smět například prodávat zboží za nižší cenu, než za jakou ho nakoupili od dodavatelů. Odběratelé by také museli za zboží zaplatit maximálně do 30 dnů od jeho převzetí. Mezi další praktiky, které zákon zakazuje, patří porušování všeobecných obchodních podmínek, hrozba přerušení obchodních vztahů či zneužívání podmínek týkajících se cen, platebních lhůt či způsobů prodeje.
Evropský svaz obchodu ovšem upozorňuje, že nová regulace povede k tomu, že si obchodní řetězce budou raději vybírat zahraniční dodavatele, než aby riskovaly přísnější pravidla obchodu s tuzemskými podnikateli. A to by mohlo v důsledku vést ke krachu tuzemských firem.
Velké společnosti, jejichž chování zákon reguluje, by také podle kritiků mohly zkoušet nové nařízení obcházet a například budovat dceřiné společnosti, které by zajišťovaly specializovaně jen nákup.
Důsledkem případného zvýšeného dovozu potravinářského zboží bude podle EuroCommerce snížená pestrost sortimentu pro zákazníky i stoupající cena potravin.
Obchodní řetězce se včera k návrhu zákona nechtěly vyjádřit.
***
Největší řetězce
za rok 2008
1. Tesco Stores ČR
59 hypermarketů, 6 obchodních
domů, 42 supermarketů, 6 Tesco
Expres
2. Ahold ČR
53 Hypernovy, 4 HyperAlbert, 241
supermarketů Albert
3. Makro Cash&Carry ČR
13 velkoobchodů
4.Kaufland ČR
88 hypermarketů
5. Globus ČR
13 hypermarketů
6.Penny Market
206 diskontních prodejen
7. Billa
176 supermarketů
8. Lidl
201 diskontních prodejen
9. Plus-Discount
145 diskontních prodejen
10. Spar
30 hypermarketů Interspar,
4 supermarkety Spar
Zdroj: Incoma Research