Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Revoluce v STK. Už za týden

Česko

Ministerstvo dopravy výrazně zpřísní dohled nad STK. Elektronizace systému má zabránit podvodům

PRAHA Stačí několik tisíc korun založených v technickém průkazu a pravidelná kontrola ve stanici technické kontroly (STK) může být formalitou.

Závažné závady jsou vydávány za malé, auto je zkontrolováno už za několik málo minut anebo dostane osvědčení, aniž na linku vůbec přijelo. Kvůli podvodům na STK tak po silnicích jezdí vozy, které ohrožují bezpečnost provozu.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo tento stav změnit a přišlo s revoluční novinkou. Od 1. září zavede takzvaný centrální elektronický dohled nad STK.

V zásadě jde o to, že jednotlivé stanice napojí na centrální síť, do které budou mít přístup kontroloři ministerstva. Ti tak budou moci v reálném čase sledovat práci technika v STK. Zjistí, jaké auto právě prochází kontrolou i co na něm technik zrovna provádí.

„Každý úkon, který provede, bude muset technik odkliknout na počítači. Naši pracovníci tak mohou jeho práci ihned zkontrolovat. Kdyby zjistili, že závady, které zadal do počítače, neodpovídají realitě, technika i STK potrestají. Vše pak může skončit až zavřením samotné stanice,“ popisuje výhody nového systému mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

A to není všechno. Pracovníci ministerstva budou mít pod kontrolou i celkový čas prohlídky. Osobní automobil by se tak měl od prvního září zdržet na lince předepsaných 20 až 30 minut. Jakýkoliv kratší čas bude považován za pochybení dané stanice.

V září ministerstvo do systému napojí prvních deset procent STK, tedy 33 stanic, v říjnu to má být dalších 40 procent a všechny zbývající stanice mají být připojeny do začátku listopadu. „Začínáme postupně, protože se bojíme kolapsu. Kdybychom zapojili všechny stanice najednou, mohl by se celý systém zhroutit,“ vysvětluje Hanzelka.

O spuštění systému se hovoří zhruba dva roky, jeho zavedení zpozdila příprava a výběr dodavatele. V budoucnu chce ministerstvo dopravy vybavit všechny STK ještě kamerovým systémem. Záběry z kamer by měly dokázat, jestli automobil na linku vůbec dorazil. „Dokud nebudou v STK kamery, jde jen o malý krůček správným směrem,“ zhodnotil novinku ministerstva Jiří Rejmon z Profesní komory STK.

Ministerstvo dohlíží nad prací STK už nyní. Většinou formou přepadových kontrol. Loni jich zkontrolovalo 52. Tři z nich, STK v Drásově, Mostě a Rakovníku, zavřelo. Stanice jsou ale často na nezvanou návštěvu připraveny. „Stává se nám i to, že si najmou ochranku, která vyhlíží kontrolory,“ popisuje praktiky některých STK Hanzelka.

Pokračování na straně 2

Dokončení ze strany 1

Cíl nového projektu je jasný. Zabránit podvodům v STK, a tím pádem výrazné ztížit „legalizaci“ vozů ve špatném technickém stavu. „Primárně jde o posílení bezpečnosti silničního provozu. Na silnici se nesmějí dostat auta, která mohou ostatní řidiče ohrozit,“ říká Hanzelka.

Počet ojetých vozů, se kterými bývají největší problémy, však v Česku neustále stoupá. Jen za loňský rok bylo přihlášeno rekordních 213 tisíc osobních automobilů z druhé ruky.

Mnoho z nich se na silnici dostane jen kvůli úplatku v STK. Pracovníci státního odborného dozoru se při prověřování stanic nejčastěji setkávají s tím, že STK neprovede všechny předepsané úkony nebo její pracovníci správně neposoudí skutečný stav vozu.

Do provozu se tak dostávají „omlazené“ vozy, auta s pozměněnými identifikačními čísly či jinými motory.

Praktiky ve stanicích popsal před časem i Luděk Florián z Centra služeb pro silniční dopravu: „Často to funguje tak, že přijedete do STK, necháte tam všimný, a s autem odjedete. Buď proběhne velmi zběžná kontrola, nebo si jen dojdete na kafe s technikem, dáte řeč u cigárka a jede se.“

***

Co je to STK

- STK = stanice technické kontroly. V Česku jich je 330.

- V STK se provádí pravidelné technické prohlídky (např. kontrola brzd, světel, podvozku).

- Cena kontroly se pohybuje od 500 do 1000 korun.

Autor: