Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Řidič nekvalitní naftu zpravidla sám nepozná

Česko

PRAHA Snížit kvalitu benzinu či nafty jde v Česku v zásadě dvěma způsoby. Častější z nich by se dal nazvat prostá nedbalost.

„Kvalita pohonných hmot trpí především při jejich častém převážení. Stačí, aby přepravce vozil naftu a benzin v jedné cisterně a naftu načerpal do ne zcela vymyté cisterny od benzinu,“ popisuje jeden z možných způsobů znehodnocení paliva Jaroslav Pešek, specialista na kvalitu pohonných hmot ze společnosti Čepro.

Problémem může být, když dopravce zapomene vymýt potrubní rozvody cisterny. „Cisterna musí být naprosto vyprázdněna. Nehraje se o jedno deci, to nevadí, ale zbytek benzinu v rozvodech by už kvalitu nafty ovlivnit mohl,“ říká.

Řidiči při načepování takové směsi nepoznají zpravidla vůbec nic. Aby se zhoršená kvalita paliva projevila i na jejich vozu, muselo by být benzinu v naftě podstatně více. Dieselový motor reaguje na nežádoucí benzinovou příměs většinou ztrátou výkonu. Velké množství benzinu ho může kvůli odlišné technologii zcela zničit.

Nevymytá cisterna ale k takovým fatálním následkům většinou nevede. Že je nafta smíšená s benzinem, poznají pouze kontroloři České obchodní inspekce. Mají jednoduché vodítko. Taková směs má totiž nižší bod vzplanutí než kvalitní čistá nafta. „Kvalitní nafta by měla správně vzplanout při 55 až 56 stupních Celsia. Když její vzorek při zkoušce vzplane při nižší teplotě, je jasné, že se do nafty dostal benzin. Čím více ho v naftě je, tím nižší je teplota, při které tato směs začne hořet,“ vysvětluje Pešek.

Nedbalost však nemusí být jen na straně dopravce. Chybu může udělat i obsluha čerpací stanice. „Občas se stává, že zaměstnanec pumpy zamění hrdla jednotlivých nádrží a do nádrže s benzinem načerpá naftu,“ zmiňuje další možnou chybu Pešek.

Jen zcela výjimečně může nekvalitní palivo vyprodukovat sám výrobce. Rafinerie jsou totiž podle Peška velmi přísně hlídány a výrobní proces v nich prochází četnými kontrolami.

V Česku se však čas od času objeví i případy zcela vědomého pančování paliv. „Zaznamenali jsme několik případů, kdy prodejci mísili naftu s řepkovým olejem a benzin s etanolem,“ říká mluvčí Sdružení na ochranu spotřebitelů Jan Votočka. Vše se přitom děje přímo u pumpy. „Přijede tam prostě cisterna s naftou a cisterna s olejem, který se poté do nafty přidá,“ pokračuje mluvčí. Prodejce poté směs prodává jako čistou naftu. Vydělá především na tom, že za olejovou příměs neplatí daň.

***

JAK SE NENAPÁLIT * Jedním z mála vodítek pro řidiče, jak poznat pumpu s nekvalitním palivem, je cena. Ta bývá nižší o 2 až 3 koruny za litr. * Ochránci spotřebitelů doporučují renomovanější firmy. * Řidiči by si pro jistotu měli schovávat účtenky. Bez nich totiž těžko dokážou, že závadu motoru způsobilo nekvalitní palivo.

Autor: