Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Řidičák na silné motorky až od 24 let

Česko

Ministerstvo dopravy připravuje novelu, která do sedel silných motocyklů nepustí mladé řidiče.

PRAHA Jen za prvních devět měsíců letošního roku způsobili mladí motorkáři 566 nehod, při nichž zemřelo 15 lidí. Bez potřebných zkušeností totiž usedají na supervýkonné motocykly, které pak ale v určitých situacích prostě nezvládnou.

Ministerstvo dopravy to chce do budoucna změnit. Hodlá totiž radikálně zpřísnit vydávání řidičských oprávnění na motocykly vyšších kubatur.

Podle navrhované legislativy by se k motocyklu s výkonem nad 35 kW (objem motoru zhruba 500 ccm) mohli dostat jen lidé starší 24 let. Mladší motorkáři by se museli prokázat dvouletou praxí na méně výkonném stroji a lidé, kterým ještě nebylo 20 let, by museli na daný typ motocyklu zcela zapomenout.

Dnes přitom může získat řidičský průkaz na vyšší kubaturu každý, komu je alespoň 21 let.

„Obecně platí, že mladí řidiči jsou v silničním provozu nejrizikovější skupinou. Platí to i o motorkářích. Proto chceme, aby na motocykly usedali lidé, kteří už mají nějaké zkušenosti,“ vysvětluje nové pravidlo mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ministerstvo ale nemá zmíněnou novinku ze své hlavy. Trvá na ní především Evropská unie. Podle bruselské směrnice mají obdobná pravidla jako v Česku platit v celé unii. A to už do konce roku 2010. Ministerstvo dopravy tak vpraví posunutí věkové hranice do silničního zákona v příštím roce.

Nezpřísní se však přístup jen k silným motorkám, ale i k velmi rozšířeným skútrům. Motocykly do obsahu motoru 50 kubických centimetrů (ccm) totiž budou moci řídit lidé až od 16 let, a nikoli od 15 jako nyní. Zavádí se také zcela nová kategorie A2. To jsou motocykly s výkonem od 11 do 35 kW. Na takto výkonné stroje budou moci usednout jen lidé starší 18 let.

Motorkáři: trend je opačný, silné stroje mají čtyřicátníci

Motorkáři změny ministerstva kritizují. Ministerstvo totiž podle nich nevychází z praxe. Nevšímá si totiž stále sílícího trendu, že silné motocykly si čím dál častěji pořizují bohatí čtyřicátníci, kteří mají ale s motorkami stejný problém jako mladí „zajíci“.

„Vůbec si s nimi nevědí rady. Naposledy seděli na motorce na vojně, kde řídili nějakou dvě stě padesátku a teď přesedlávají na litry. To prostě nejde,“ zlobí se mluvčí Motocyklové asociace ČR Jaromír Šíd.

Podle Šída je sice dobře, že ministerstvo chystá zpřísnění podmínek pro mladé motorkáře, stejně tak by ale mělo hledět na starší řidiče, kteří se na výkonný stroj posadí po dvaceti letech.

Silných motocyklů v Česku stále přibývá. Každý měsíc si motorku s obsahem motoru vyšším než 500 ccm pořídí zhruba 400 lidí. Ministerstvu se tento trend nelíbí. Lidé si prý motorky pořizují, aby s nimi porušovali dopravní předpisy. „Motocykly už přestávají být dopravním prostředkem a stávají se nebezpečnou hračkou. Lidé si je pořizují, aby na nich porušovali předpisy. Na mnoha silných strojích se ani nedá jet v souladu s dopravními pravidly,“ řekl před časem mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Za pravdu mu dávají i sami motorkáři. Zejména na supervýkonných strojích podle nich nelze jet předpisově.

***

V jakém věku na motorku Na silný motocykl si lidé počkají

Řidičské oprávnění na motocykly se budou nově dělit na čtyři skupiny. An (skútry, max. rychlost 45 km/h) Řidičský průkaz mohou získat lidé už od 16 let. A1 (malé motocykly do 125 ccm s max. výkonem 11kW) I tento řidičský průkaz si mohou udělal lidé už v šestnácti letech. A2 (nová skupina, která zahrnuje motocykly s výkonem od 11 do 35 kW) Takové motorky budou moci řídit lidé až od 18 let. A (velké motocykly s výkonem nad 35 kW) Bez předchozí praxe je budou moci řídit až lidé starší 24 let. Řidiči ve věku mezi 20 a 24 lety na ně mohou usednou jen za předpokladu, že se prokážou dvouletou praxí v nižší skupině. Lidé mladší 20 let mají smůlu a řidičský průkaz získat nemohou.

Autor: