Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Řidiče musíte stále vychovávat

Česko

Podle dopravního psychologa Aloise Hudečka jsou řidiči jako děti. Musí se jim stále opakovat, co jim na silnicích hrozí. Jinak ani nejstrašnější policejní represe nepomůže.

* LN Za čtyři dny 26 mrtvých. Co říkáte tomuto hrůznému začátku prázdnin?

Ta čísla sice vypadají hrozně, ale mě moc nepřekvapila. Podle mě je to další důkaz toho, že tady chybí koncepce dlouhodobého působení na řidiče. Pouze ta represivní opatření mají krátkodobý efekt.

* LN Co tím myslíte?

Měla by se kompletně reformovat výuka a výchova řidičů. Začíná to v autoškolách, pokračuje racionalizací bodového systému a končí daleko větším zapojením médií do působení na řidiče. Slibuji si to od nové vlády, která by měla okamžitě vybudovat nějakou novou skupinu expertů, která by toto všechno dala dohromady. Například bodový systém je zcela špatně nastavený. Musí být hlavně výchovný. Měl by postihovat opravdu závažné dopravní přestupky. Jinak řečeno neměl byste přicházet o více bodů, když jedete v obci o pět kilometrů rychleji, než když předjíždíte přes plnou čáru před horizontem.

* LN To je ale dost dlouhodobá záležitost. Jak ale zastavit počet mrtvých řidičů ještě o těchto prázdninách?

Policie už nemá mnoho možností, jak ta čísla snížit. Policisté by ale určitě mohli více kontrolovat v noci, kdy se děje řada nehod. Další role se musí zhostit hlavně média. A to především televize s vysokou sledovaností či poslouchaná rádia, které musí lidem stále vysvětlovat možná rizika. Řidiči jsou totiž jako děti, musí se jim stále opakovat to samé. Média by neměla jen shrnout počet mrtvých, ale měla by na řidiče působit preventivně. Hodně by udělalo, kdyby se amatérským šoférům vysvětlovalo, že není normální jezdit celý rok dvacet kilometrů tam a dvacet zpátky, a najednou o prázdninách ujet těch kilometrů tisíc. Říci jim, že s únavou za volantem se dá vypořádat jen tak, že na chvíli zastavíte. Že musíte přerušit tu stereotypní činnost.

* LN Zmínil jste, že bodový systém by měl méně hledět na mírné překročení rychlosti a více například na nebezpečné předjíždění. To by ale mohla už nyní policie více kontrolovat. Proč to nedělá?

Protože kontrolování rychlosti je pro ni jednodušší. Priority policistů se musí změnit. Nedávno jsem jel například na dálnici za člověkem, který jel celou dobu zcela bezpečně a na přehledném úseku zrychlil na nějakých 150 kilometrů za hodinu. Policisté s passatem se zaměřili pouze na něj, ale přitom cestou k němu minuli několik aut, která zcela jasně nedodržovala bezpečný odstup. To je ale ve výsledku daleko závažnější dopravní přestupek. Navíc jen represe nepomůže. Policie by měla daleko častěji řidiče vychovávat. Nedávno například udělali jihomoravští policisté pěknou akci v Buchlovských vrších, kde zastavovali motorkáře, kterým dali na výběr: buď pokutu nebo promítání následků nehod na motocyklu. Ti hoši odtamtud odcházeli bílí jak stěna.

Autor:

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...