Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Řidiči si „ulili“ miliony

Česko

Ropid se potýká s enormním krácením tržeb. Děje se to hlavně na příměstských linkách

PRAHA Řidiči příměstských autobusů okradli vloni společnost Ropid o miliony korun. Odhalili to podnikoví kontroloři, kteří vloni provedli 7 500 namátkových kontrol. Zjistili při tom zarážející skutečnosti. Mezi řidiči příměstských autobusů linek PID je 10 procent nepoctivých, kteří okrádají dopravce a šidí i cestující. Existuje podezření, že jen za loňský rok se to stalo v téměř 3 milionech případů.

Řidiči při tom ani nemusejí být nijak zvlášť vynalézaví. Stačí, aby pasažérům nevydali jízdenku a zaplacené jízdné si ponechali. „Dělají nám jenom ostudu. Krácení tržeb je momentálně největší problém, který nás trápí,“ připustil tiskový mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Kontroloři ve službách Ropidu za tyto a další prohřešky vloni udělili řidičům pokuty v celkové výši 2,5 milionu korun. Nejrizikovější trasy jsou přitom na okrajích Prahy, kde se mění různá tarifní pásma. Od letošního ledna začali revizoři kontrolovat cestující i tam, kde by je nečekali, tedy v úsecích co nejdále od Prahy. Pokud revizor najde cestujícího bez jízdenky, udělí mu pokutu 700 korun. Daleko víc zaplatí řidič. Od ledna jeho pokuta nečiní dva tisíce korun, ale dvojnásobek této částky za každý zjištěný případ. „Měli jsme už i případ, kdy cestujících bez jízdenky bylo víc. Pokuta se pak vyšplhala až do desetitisícových částek,“ uvedl Drápal.

Podle odhadů kontrolorů cestuje příměstskými autobusy 7 procent pasažérů bez jízdenky. Revizoři je všechny označují za černé pasažéry, včetně těch, kteří řidiči zaplatili, ale jízdenkou se nemohou prokázat.

Při kontrole jízdenek revizoři zažili i překvapení. Někdy se prý pasažéři a řidiči vzájemně kryjí. Jezdí spolu na trase denně a dobře se znají. „Cestující pak řekne, že jízdenku ztratil, ačkoliv ji vůbec nedostal. Jsou však i opačné případy, kdy řidiči ani na požádání nejsou ochotni jízdní doklad vydat,“ dodal Drápal.

Ještě vloni jim za takové jednání nehrozila ztráta zaměstnání. Dopravci se potýkali s totálním nedostatkem řidičů autobusů. Letos si Ropid nemůže vynachválit krizi.

„Díky krizi se nám teď hlásí spousta nových řidičů. Je krize, firmy propouštějí a my se můžeme konečně zbavit problémových řidičů,“ zdůraznil Drápal.

Ropid varuje cestující, že revizorů bude v příměstských linkách přibývat. Revizoři firmy ČSAD Ingsped Praha budou spolupracovat s revizory Dopravního podniku. „Při těchto společných kontrolních akcích budeme kontrolovat autobusy na neobvyklých místech v neobvyklých časech,“ uvedl Petr Ježdík, vedoucí oddělení sledování kvality služby Ropidu.

A nabádá cestující, aby si pokaždé vyžádali od řidiče jízdenku. „Jinak mohou dostat pokutu, ale taky se mohou zasloužit o to, že jejich linka bude zrušena.

Nijak totiž nepřispívají na její provoz a linku pak nemusí zachránit ani to, že o ni mají cestující zájem,“ uvádí Ropid na svých webových stránkách.

Vyšší pokuty nyní platí řidiči i za to, že jezdí dříve, než stanoví jízdní řád. Stane se tak, že ujedou cestujícím. Dalšími nešvary je úmyslné vynechání zastávky anebo pozdější výjezd, když řidič na konečné zaspal.

Cestujícím také vadí kouření ve vozidle. Za to může řidič dostat až tisícikorunovou pokutu. Naopak Ropid snížil pokutu za chybějící řadové číslo autobusu. Cílem pokut je zvýšit kvalitu dopravy.

Co zjistily namátkové kontroly Na příměstských autobusových linkách, které jezdí do 30 kilometrů od hranic Prahy, jezdí podle odhadů 7 procent černých pasažérů. Ročně přepraví společnost Ropid 1,29 miliardy lidí. Z toho příměstskými autobusy jezdí ročně 40 milionů pasažérů. Mezi nimi je podle odhadů 2,8 milionu černých pasažérů. Za ty se označují i lidé, kteří zaplatili řidiči jízdné, ale nedostali jízdenku.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!