Pondělí 27. května 2024, svátek má Valdemar
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ropná skvrna jménem BP

Česko

Na pobřeží voda vyplavovala mrtvé ptáky a delfíny pokryté mazlavou hmotou, pelikáni se snažili vyprostit z ropy husté jak dehet

Místní obyvatelé mluvili o apokalypse a noční můře. Dubnová obří ropná havárie v Mexickém zálivu ovlivnila miliony životů a příroda se s jejími následky bude vypořádávat ještě několik let.

Plošina Deepwater Horizon, kterou si ropná společnost BP pronajala od firmy Transocean, 20. dubna vybuchla. Při explozi zahynulo 11 dělníků. Po dvou dnech požáru se plošina potopila a z vrtu v hloubce 1500 metrů začaly do moře proudit miliony litrů ropy denně.

Američané vyslali stovky člunů, aby se pokusily ropnou skvrnu zastavit. Zkušebně i část skvrny zapálili ve snaze zastavit její šíření směrem na pobřeží. Nepodařilo se. Zároveň se experti snažili uzavřít vrt prostřednictvím bezpečnostního ventilu, i to skončilo neúspěšně. Za deset dní tak ropa dorazila k pobřeží amerického státu Louisiana a později i do přímořských oblastí Mississippi, Alabamy a Floridy.

Zejména rybáři byli naprosto zoufalí a ani se neodvažovali odhadovat škody. „Můžu čestně říct, že jsem pesimista,“ nechal se slyšet Byron Encalade z Louisianské asociace chovatelů ústřic, jehož ústřicové sádky byly zničeny. „Nemáme ani hotové seznamy škod nebo odhad, jak dlouho bude trvat jejich odstranění. Jenže je to náš život, nemáme kam jít,“ dodal.

800 milionů litrů ropy

Práce na uzavření poškozeného vrtu několikrát přerušily i tropické bouře. Až v polovině července, téměř tři měsíce po začátku katastrofy, se podařilo nasadit na vrt kryt, který bránil surovině ve vytékání do Mexického zálivu. V srpnu odborníci zabetonovali vrt shora a v půlce září vytvořili druhou betonovou „zátku“ hluboko v mořském dně. Do té doby z vrtu vyteklo téměř 800 milionů litrů ropy, a jde tak o vůbec nejhorší ekologickou havárii v dějinách USA.

Podle zprávy BP o příčinách havárie mohla za únik ropy série chyb, jichž se dopustilo několik firem a pracovních týmů podílejících se na vrtných pracích. Vedle zaměstnanců BP to byla zejména firma Transocean. „Tato tragédie nemá jednu konkrétní příčinu. Jde spíš o sérii chyb, na nichž se podílelo několik různých stran a které vedly k explozi a požáru, jež si vyžádaly smrt 11 lidí a obrovské znečištění,“ konstatovala BP ve svém prohlášení.

Jenže toto obviňování se ostatním společnostem nelíbilo. „Všechno se seběhlo tak rychle. Lidé na plošině měli velmi málo času, jestli vůbec nějaký, aby se pokusili něco udělat,“ prohlásil podle BBC šéf společnosti Transocean Steve Newman. Kromě různého svalování viny se objevilo i několik teorií, pokud jde o možné příčiny havárie. Nejdříve se mluvilo o tom, že selhala bezpečnostní pojistka, a z čerstvě vyhloubeného vrtu tak vytryskla ropa, což způsobilo výbuch plošiny. Navíc poplašné zařízení pro varování před hrozícím výbuchem bylo před neštěstím úmyslně vypnuto. Prý to bylo opatření proti falešným poplachům. Vedení plošiny si totiž nepřálo, aby se posádka zbytečně budila uprostřed noci.

Následně se zmiňovala možnost, že explozi zavinila bublina metanu. Ta se uvolnila z vrtu, vystoupala těžebním zařízením vzhůru a po prolomení bariér způsobila výbuch, oheň se pak na plošině nekontrolovatelně rozšířil. Vyšetřování ale i nadále probíhá.

Až 21 miliard dolarů

Stejně tak prozatím nebyla vyčíslena pokuta, kterou bude muset BP za havárii zaplatit. Záležet bude na výkladu zákona, tedy hlavně na tom, zda se firma při provozu ropné plošiny dopustila hrubého zanedbání povinností. Pokud soud rozhodne, že ano, pak může pokuta činit až 21 miliard dolarů.

Jenže to nejsou jediné nepříjemnosti, které společnosti hrozí. Čekají ji také vleklé soudní spory. Jen během léta bylo na BP podáno tisíce žalob. Za ušlý zisk ji žalují lovci garnátů a ústřic, kapitáni lodí, nájemci pláží, majitelé restaurací a barů, dodavatelé potravin či prodejci rybářského náčiní.

Například firmě Exxon Valdez trvalo dvacet let, než se zbavila všech pohledávek za ropnou katastrofu u Aljašky z roku 1989. Navíc akcie BP od 20. dubna, kdy plošina explodovala, ztratily polovinu hodnoty a klesly nejníže za posledních třináct let. Od té doby se sice částečně vzpamatovaly, nicméně jejich kurz je stále ještě nižší.

Z fondu na odškodné pro oběti katastrofy, do něhož BP vložila 20 miliard dolarů, bylo zatím podnikatelům a rybářům, kteří utrpěli ztráty, vyplaceno téměř 1,5 miliardy dolarů. Mnoho dalších ale stále čeká na peníze a má problém platit vlastní účty.

Deprese a stres

„Připadám si, jako bych měla kousek ráje a vmžiku se z něj stala skládka toxického odpadu,“ popsala situaci na pobřeží i pár měsíců po katastrofě Erin Tamberová z Alabamy. Navíc se podle psychologů u místních obyvatel objevily i další problémy – deprese, úzkosti, posttraumatický stres, v osobních vztazích rostlo napětí, objevovalo se více domácího násilí a vracel se pocit stresu, který lidé cítili po hurikánech v roce 2005.

Vedoucí katedry psychiatrie na Louisianské státní univerzitě Howard Osofsky uvedl, že u mnoha jeho pacientů se nyní objevují vztek a úzkost spojené s nedostatkem jistoty a s nedostatkem kontroly nad životem. A podle Pam Trowbridgeové z louisianské episkopální diecéze dokonce během hodiny v nedělní škole napadl jeden sedmiletý chlapec jiného kvůli tomu, že otec napadeného pracuje pro společnost BP.

Obama horší Bushe?

Havárie ale „zavařila“ i prezidentovi Baracku Obamovi. Američané byli totiž nespokojeni s tím, jak pohromu řešil, a také, že ji prý začal řešit pozdě. Podle jednoho z průzkumů se prý bývalý americký prezident George W. Bush lépe vypořádal se situací ohledně hurikánu Katrina než jeho nástupce Obama s ropnou havárií.

***

STOVKY MRTVÝCH ZVÍŘAT

Při sčítání v červnu vědci napočítali 783 uhynulých ptáků, 353 želv a 41 mořských savců, zejména delfínů. Tyto počty jsou nízké ve srovnání s katastrofou tankeru Exxon Valdez, kdy uhynuly statisíce ptáků a tisíce mořských živočichů. Ekologové ale varovali, že bilance není konečná.

Autor:

Karban a Karban, s.r.o.
Řidič/ka dodávky/skladník

Karban a Karban, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 36 500 - 40 000 Kč