Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Rozruch okolo gayů v reklamě

Česko

Firma Heinz stáhla reklamu, ve které se líbají muži * Homosexuálové na protest bojkotují její výrobky

LONDÝN/PRAHA Když společnost Heinz poprvé v televizi odvysílala reklamu, kde se dva muži políbí na rozloučenou, zřejmě netušila, že se s tím symbolicky loučí také s částí svých zákazníků. Negativní divácké ohlasy se začaly množit jen několik dní poté, co se spot objevil v televizi. Společnost se domnívala, že vše urovná stažením reklamy z vysílání a omluvou divákům, ale ani to problém zdaleka nevyřešilo. Nyní začali protestovat bojovníci za práva gayů, kteří se rozhodli bojkotovat veškeré výrobky Heinz.

Celkem vtipná reklama zobrazuje klasickou scénu ranního vypravování dětí do školy. „Maminku“, chystající dětem svačinu v ní však nahrazuje muž v kuchařské čepici a zástěře. Když si tatínek v kuchyni vyzvedne svůj sendvič a prohodí na rozloučenou „uvidíme se večer, lásko“, muž v kuchařském oblečení vypadá uraženě. „Nezapomněl si náhodou na něco?“ řekne a v reakci na jeho slova se tatínek vrátí a letmo jej políbí na rty. Od dveří ještě zavolá: „Miluju tě. Přijď z práce rovnou domů, kuřátko.“

Organizace ASA (Advertising Standards Authority), která se ve Velké Británii zabývá regulacemi a dodržováním pravidel v oblasti reklamy, v úterý oznámila, že obdržela přes 200 stížností od televizních diváků krátce poté, co se reklama začala v televizi vysílat. Diváci hodnotili reklamu, ve které se dva muži krátce políbí na rozloučenou, jako „urážlivou“, „nemístnou“ a „nevhodnou pro zraky dětí“. Zároveň vyvstal v mnoha rodinách problém, jak vysvětlit zvídavým potomkům partnerství mezi osobami stejného pohlaví. „Jsme šokováni tím, jak rychle byla tato neškodná reklama stažena z vysílání,“ řekl deníku Independent Ben Summerskill, předseda skupiny Stonewall, která ve Velké Británii bojuje za práva gayů a lesbiček. „Největší ironií na celé věci je, že se nejvíce stížností odvolává na možné poškození dětského diváka, ale reklama se okolo dětských pořadů vůbec nesměla vysílat, protože majonéza, kterou propaguje, je nezdravé jídlo,“ dodal Summerskill. Ve Velké Británii totiž existuje zákon, který zakazuje vysílat v čase určeném pro děti reklamu na extrémně tučné, slané nebo sladké výrobky.

Reklama měla pobavit „Naší povinností je naslouchat spotřebitelům. Když jsme byli upozorněni na to, že si někteří diváci stěžují na obsah reklamy, podnítilo to naše rozhodnutí stáhnou ji z vysílání,“ řekl deníku The Guardian mluvčí společnosti Heinz Nigel Dickie. Dodal, že reklama byla vytvořena s úmyslem pobavit a ne kohokoli pohoršit. Společnost Heinz se za reklamu, která měla podle plánu běžet pět týdnu, ale na televizní obrazovce nevydržela ani týden, omluvila všem, které urazila.

Autor: