Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Ryanair chtěl nulové poplatky

Česko

Ryanair nabízel pražskému letišti 33 linek místo dosavadních čtyř. Ale za podmínek, které letiště odmítlo

PRAHA Snížit letištní poplatky u tří desítek nových letů až na nulu. Snížit taxu za každého pasažéra z 20,60 eur na 7 eur. Získat zcela zadarmo odbavování letadel. A ještě ke všemu zakoupení inzerce v palubních magazínech.

To jsou některé z požadavků, se kterými vyrukovaly největší evropské nízkonákladové aerolinky Ryanair na Letiště Praha. Výměnou za to nabízely posílit počet linek z Prahy ze současných čtyř na 33. Lidovým novinám to potvrdil zdroj obeznámený s průběhem vyjednávání.

Mluvčí Ryanairu Stephen McNamara i mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová odmítli průběh vyjednávání komentovat. Oba však potvrdili, že právě rozdílné představy o podmínkách působení Ryanairu vedly k rozhodnutí irské společnosti od konce října opustit Prahu.

McNamara nicméně v rozhovoru pro Lidové noviny připustil, že nulové poplatky byly ve hře. „Na Kanárských ostrovech neúčtují letištní poplatky vůbec. Letiště Praha si musí přestat namlouvat, že přitáhne turisty za každou cenu,“ řekl McNamara. Vedení Letiště Praha však odmítlo Ryanairu vyhovět. „Letiště Praha má nastavenu jednotnou cenovou politiku pro všechny segmenty leteckých společností, nebyl důvod dělat výjimky,“ řekla Lagronová. Důvodem vyšších letištních poplatků v Praze je i skutečnost, že se Letiště Praha řadí mezi 30 největších evropských letišť. Ryanair přitom létá zhruba na osm z nich, jinak vypravuje své lety z menších letišť. Mimořádné slevy si chtěl Ryanair vymoci příslibem rozšíření své působnosti na pražském letišti. „Naším záměrem bylo vytvořit zde základnu pro šest letadel Boeing 737, která by zajišťovala lety do 33 destinací,“ řekla ředitelka prodejů Ryanairu pro střední Evropu Henrike Schmidtová.

Expanze Ryanairu měla podle výpočtu Irů přivést do Prahy dva miliony turistů a také vytvořit dva tisíce nových pracovních míst. „Tím, kdo na odchodu Ryanairu prodělá, bude Praha. Ryanair bude růst i nadále,“ tvrdí McNamara.

Schmidtová uvedla, že Ryanair zruší od počátku července lety mezi Prahou, irským Dublinem a švédským Stockholmem. Na konci října pak přestane létat i do britského Birminghamu a německého Frankfurtu. Tento výpadek ale podle Lagronové nezpůsobí pasažérům na Letišti Praha výrazné problémy. „Společnost Ryanair neprovozovala žádné jedinečné spojení do vybraných spádových oblastí v Evropě a už dnes je na trhu k dispozici alternativní kapacita,“ ujistila Lagronová. Dodala, že na celkovém provozu ruzyňského letiště se Ryanair podílel pouze zhruba dvěma procenty.

McNamara potvrdil, že Ryanair hodlá i nadále pokračovat v letech mezi Brnem a Londýnem. Nebrání se ani jednání o spolupráci s dalšími letišti poblíž Prahy. „Pokud zástupci letišť budou mít zájem nás oslovit, rádi s nimi prodiskutujeme možnost spolupráce,“ řekl McNamara.

***

Ryanair v Česku Z Prahy vypravuje irský dopravce čtyři linky

Od roku 2005 Ryanair provozuje přímou linku mezi Brnem a Londýnem. Od 7. listopadu 2007 Ryanair zařadil mezi své destinace i Prahu pravidelnou linkou z Dublinu, později přibyla i spojení z Prahy do Frankfurtu-Hahnu v Německu, anglického Birminghamu a švédského Stockholmu. Dvě další zavedené linky, Praha -East Midlands (poblíž anglického Nottinghamu) a Brno - Girona, nebyly z pohledu vedení společnosti rentabilní a byly loni zrušeny. V současnosti Ryanair provozuje linky z Prahy do Dublinu, Birminghamu, Frankfurtu a Stockholmu. Z Brna létá Ryanair do Londýna.

Autor: