Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Rychlost i komfort v jednom

Česko

Subaru Impreza WRX má rychlost, je pohodlná a navíc nabízí spoustu zábavy za volantem.

Test LN ale ukázal, že má i mnoho jiných vlastností.

Nová generace Subaru Impreza se oblékla do konvenčně pojaté karoserie s pěticí dveří, což vyvolalo mnoho diskusí. Subaru se takto snažilo přitáhnout pozornost nejsilnější skupiny zájemců o vozy nižší střední třídy, která jednoduše preferuje klasicky střižené pětidveřové hatchbacky. Nabídka modelu Impreza je tvořena čtveřicí zážehových verzí, které až počátkem příštího roku doplní naftové provedení. Testovaný model WRX je nejsilnější běžnou imprezou, protože nad ní už stojí pouze model STI, jehož ladění je nekompromisně sportovní.

Turbo a 4x4 Verze WRX má samozřejmě, jako všechny ostatní imprezy, stálý pohon všech kol. Ta pohání přeplňovaný čtyřválec 2,5 litru s protiběžnými písty (boxer). Jedná se o velmi povedený motor, který mimochodem získal první místo v anketě Motor roku 2008 v objemové kategorii 2,0 až 2,5 litru. Má největší výkon 230 koní a točivý moment 320 N.m. Čtyřválec má příjemný zátah již od nejnižších otáček a potěší také „plným“ projevem ve středním pásmu. Možná právě díky značné síle v tomto pásmu otáček se subjektivně zdá, že motoru chybí špička výkonu v oblasti kolem pěti tisíc otáček. O tom, že se jedná skutečně pouze o subjektivní vnímání produkovaného výkonu svědčí velmi nadstandardní dynamika, kterou Impreza WRX poskytuje.

Například zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,8 sekundy je v dané skupině rychlých hatchbacků s výjimkou již zmiňované specializované Imprezy STI nejlepší. Je ale jasné, že kromě silného motoru se opírá také o již zmiňovaný pohon všech kol.

Právě značné rychlosti, kterých je WRX schopné, kladou vysoké nároky na brzdy. V některých okamžicích po sportovnějším stylu jízdy se proto zdálo, že výkonnější přední brzdy by byly vítaným přínosem. Právě „čtyřkolka“ Imprezu WRXodlišuje od ostatních sportovních verzí pětidveřových verzí nižší střední třídy. V tomto směru může konkurovat pouze Audi s modelem A3 Sportback, který však nedisponuje stálým 4x4, ale využívá elektronicky ovládanou spojku, která připojuje zadní kola až v případě prokluzu těch předních. Systém pohonu všech kol u Imprezy WRX je tvořen trojicí diferenciálů. U zadního a středního je přitom použita viskózní spojka, která má funkci samočinného závěru diferenciálu.

Výsledkem spojení silného motoru a pohonu všech kol s vynikající trakcí je automobil, který nabízí v daném segmentu nevídané zážitky z jízdy. Vůz se velmi snadno ovládá a například výjezdy z ostrých zatáček jsou skutečným řidičským potěšením.

Přesto se ale ukazuje, že Impreza WRX nové generace není tak sportovně laděná jako její stejnojmenný předchůdce. Má o něco měkčeji naladěný podvozek - a to přispívá ke zvýšení komfortu. Právě pohodlí kombinované s potřebou malých ovládacích sil zajišťuje, že s tímto vozem není problém každodenní ježdění například do zaměstnání. Všechno není ideální V okamžiku, kdy na Imprezu WRX ale přestaneme nahlížet, i přes v daném segmentu nadstandardní dynamiku a schopnosti, jako na sportovně laděný vůz, nelze opomenout i některá negativa tohoto vozu. Jedním z nich je samozřejmě spotřeba paliva. Běžně se s tímto autem jezdí za 12 l/100 km, ovšem, když se rozvášníte, můžete se dostat až k hodnotám začínajícím dvojkou. Ne zcela optimální je použití pouze pětistupňové převodovky. Šestý rychlostní stupeň by jistě snížil spotřebu paliva hlavně při jízdách po dálnici (ve 130 km/h motor točí cca 3500 min-1).

Pokud pak srovnáme vnitřní prostor imprezy s nejnovějšími konkurenty, je znát, že Subaru dalo větší část investic do vývoje podvozku a motoru než do propracovanosti a vytříbenosti interiéru - s tím je jednoduše potřeba počítat. Výčet hlavních, ne zcela ideálních, vlastností tohoto vozu končí u zavazadlového prostoru. Ten má objem jen 301 litrů a navíc je jeho podlaha sešikmená směrem dozadu.

Jasné zaměření Subaru ImprezaWRXje velmi zajímavým vozem. Nabízí totiž rychlost a dynamiku převyšující naprostou většinu vozů, které si hrají na sportovní hatchbacky své kategorie a upozorňují na to spojlery a tvrdými podvozky. Přitom je ale tento vůz schopen nabídnout velmi vysokou míru komfortu a snadnou obsluhu pro každodenní ježdění.

***

Subaru Impreza WRX

Koncepce: pětidveřový pětimístný hatchback s motorem podélně vpředu a pohonem všech kol, rozvor 2620 mm, rozměry 4415x1740x1475 mm, provozní hmotnost 1470 kg, zavazadlový prostor 301-1216 l Motor zážehový přeplňovaný čtyřválec, 2457 cm3 Výkon 169 kW (230 k)/5200 min-1 Toč. moment 320 N.m/2800 min-1 Převodovka 5M Zrychlení 0-100 km/h 5,8 s Nejvyšší rychlost 209 km/h Komb. spotřeba 10,4 l/100 km Cena 848 800 Kč Klady: síla a projev motoru, jízdní vlastnosti, trakce, komfortní odpružení, sedadla, cena Zápory: jen 5stupňová převodovka, obyčejně působící interiér, spotřeba, účinnost brzd

KONKURENCE

Audi A3 Sportback 2,0 TFSI quattro je pomalejší, dražší a není tak zaměřené na sportovní jízdu. Audi má ale nižší spotřebu paliva a o mnoho hodnotněji zpracovaný interiér. Větší komfort odpružení překvapivě nabízí Impreza.

Ford Focus ST má také motor 2,5 turbo a podobný výkon (225 k), snaží se ale působit mnohem sportovněji než Impreza WRX. Impreza je ale rychlejší a pohodlnější. Předností Focusu ST s předním pohonem je nižší cena.

Mazda 3 MPS je na suchých silnicích Impreze WRX v otázkách dynamiky hodně blízko. Má totiž výkon 260 koní, který přenáší na přední kola přes samosvorný diferenciál. Mazda je o značných 100 tisíc korun levnější.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...