Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

S bílou holí zamířili do neznáma

Česko

BRNO Na start se s bílou holí postavilo celkem devět mužů a pět žen, kteří do Brna přijeli z celé republiky. Zvítězili všichni, i když se neumístili na prvních příčkách. Nevidomí účastníci sobotního závodu v prostorové orientaci, jehož desátý ročník se konal v Brně-Bohunicích, totiž dokázali překonat sami sebe a svůj handicap.

„Trasa závodu měřila zhruba dva a půl kilometru. Z toho museli účastníci urazit jednu zastávku tramvají a asi tři sta metrů ujet na tandemovém kole, samozřejmě v doprovodu vidoucího cyklisty,“ popsala Irena Kocí z pořádajícího TyfloCentra Brno.

Každý ze závodníků obdržel zvukový popis trasy, jímž se musel řídit. V nahrávce měli například vyjmenované záchytné body, linie domů či třeba rozhraní trávníku a asfaltu nebo dlažby, podle nichž se pak s bílou holí dokážou orientovat v prostoru.

Chůze s bílou holí je přitom velmi náročná, lidé, kteří přijdou o zrak v pozdějším věku, se pohybu s ní pod dohledem odborníků učí minimálně rok. „Teprve pak zvládnou sami třeba cestu z domu do obchodu,“ upřesnila Kocí. Mnozí nevidomí či lidé se zbytkem zraku se navíc za bílou hůl stydí, a raději vycházejí třeba jen v doprovodu cvičeného psa. „I proto je tato soutěž velmi důležitá. Ověří si, že to s bílou holí zvládnou, a to jim dodá odvahy,“ dodala Kocí. Nad závodníky bděli i „andělé strážní“ z řad dobrovolníků, aby zaručili jejich bezpečnost. Do cíle dorazili všichni, průměrný čas se pohyboval kolem dvou hodin.

V reálném životě nevidomí musejí denně bojovat s překážkami, které je ohrožují. Na naváděcí reliéfní pásy obchodníci umisťují reklamní tabule, častým nebezpečím bývají i špatně označené výkopy. „Správně by díra měla být ohrazena překážkou v úrovni země, aby ji nevidomý zachytil holí. Nedávno jsme ale našli příkop, který lemovala jen červenobílá páska ve výši jednoho metru. To nevidomému nezabrání v tom, aby tam spadl,“ popsala ředitelka TyfloCentra Hana Bubeníčková. Potíže způsobuje nevidomým lidem také přebujelá vegetace, kdy větve keřů a stromů najednou začnou zasahovat do chodníků a cest.

Pracovníci TyfloCentra zmapovali stav brněnských ulic a jejich „vstřícnost“ k nevidomým i třeba fungování hlásicích přístrojů v prostředcích městské dopravy. Nyní chtějí jednat se zástupci úřadů městských částí i dopravního podniku, aby se situace zlepšila.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: