Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

S reformou přijdu já, vy mě vyvažujte

Česko

OSOBNOST Nový ministr školství Josef Dobeš učitelům přeje, ale k rektorům mluví dosti tvrdě

Veřejnost, ani odborná, ho zatím moc nezná. Jméno Josefa Dobeše spojujeme s českým školstvím teprve něco přes dva měsíce. A mnozí se ptají: Co je zač? Jaké jsou jeho úmysly? Na některé z těchto otázek se pokoušíme přinést odpověď.

LN Existuje škola, která se vám opravdu líbí? míním tím školu podle vašich představ.

Docela nedávno jsem takovou našel ve Slaném. Hledal jsem speciální školu pro svého nejstaršího syna, který má určité mentální problémy, a ta, kterou jsem navštívil, mne svou atmosférou a přístupem opravdu potěšila.

* LN To ale není váš vlastní syn, že?

Ne, já mám dva vlastní syny a čekáme třetí dítě. Davida mám v pěstounské péči. Měl v životě trochu smůlu.

* LN V čem?

Napřed mu zemřela matka i babička, s nimiž vyrůstal, posléze i pěstoun v rodině, kam se dostal.

* LN Jak jste se k němu dostal vy?

Už před lety, než šel do pěstounské rodiny, jsem dělal supervizora v jednom dobrovolnickém programu, který pomáhal dětem v těžkých situacích hledat kamarády. Je to založeno na principu starší s mladším. Davidovi jsem našel kamaráda, který se ale časem odstěhoval do ciziny. Hodně mu chyběl, přitom jiného se mi najít nedařilo. Tak jsem si řekl, proč bych to nemohl být já. A začal jsem ho brát z dětského domova na víkendy a na prázdniny. Když mu posléze nečekaně umřel i pěstoun v bezdětné rodině, kam se dostal, rozhodli jsme se ženou převzít roli pěstounů sami.

* LN Vypadá to, že jste altruista. Trváte na tom, že by měli nově začínající pedagogové dostávat za to, že nastoupili do pozice, pro kterou byli připravováni, 180 tisíc?

Na téhle věci se pracuje po dvou liniích. Mám dohodu s ministrem práce a sociálních věcí, že pro učitele budou platit jiné platové tabulky než pro ostatní státní zaměstnance, takže nedávno oznámené snížení tarifů se jich nedotkne.

* LN To se ale nastupujících pedagogů týká jen málo.

Nastupující učitelé s dokončeným vzděláním by měli mít možnost si vybrat, jestli chtějí doplnit nástupní plat na dvacet tisíc, anebo čerpat těch 180 tisíc.

* LN Ředitel ovšem nebude vědět, jestli je ten začínající učitel dobrý, nebo špatný. Co když vyplatíte náborový příspěvek vystudovanému, ale málo schopnému nebo málo spolehlivému pedagogovi?

Polovina toho příspěvku by se vyplácela po zkušební době tří měsíců, druhá po roce. Takže určitá doba na testování tam bude.

* LN Není ale už dneska vlastně učitelů dost?

Vím, že na mnoha místech se na jedno učitelské místo hlásí uchazečů poměrně dost. Na druhou stranu je skutečností, že výraznou část pedagogických sborů stále tvoří lidé nad 45 let a také důchodci. Já chci dát ředitelům do ruky nástroj, aby mohli sbory omlazovat, řešit jejich demografii. To přitom nelze z roku na rok. Mladí učitelé musí nějakou dobu zrát vedle starších a zkušených.

* Pokračování na straně 30

Dokončení ze strany 29

* LN Bude muset resort školství skutečně letos ušetřit tři miliardy, nebo jste nakonec tu miliardu a půl uhrál zpátky?

Uhrál.

* LN I tak bylo potřeba hodně škrtat. Když ne v platech učitelů regionálního školství, kde tedy?

V investicích, v pomůckách, ve vědě a výzkumu a něco i u vysokých škol.

* LN Kolik chcete ušetřit na vysokých školách?

Nakonec to bude jen 350 milionů, což považuju za úspěch. Vypadalo to na daleko drastičtější částku.

* LN I tak vás rektoři asi moc rádi mít nebudou.

Mluvil jsem s nimi.

* LN O čem?

O reformě.

* LN Chcete, aby přišli s reformou?

S tou chodili, jak mi řekli, při nástupu každého ministra. Jen ji trochu oprašovali. Já jim řekl: Nechci, abyste mi navrhovali reformu. S tou na vás přijdu já. A vaším úkolem bude vyvažovat mne a snažit se, aby nezahynuly opravdu dobré vysoké školy. Myslím, že na základních věcech, jako je větší důraz na kvalitu než na kvantitu, se shodneme. Vytvořil jsem koncepčně analytický tým poradců v čele s panem doktorem Kouckým, který se pokusí podívat na věc trochu zvenčí.

* LN Koncepčních týmů už jsme taky měli dost, ne?

Myslím, že takový tu nebyl. Na ministerstvu jsou přirozeně lidé, kteří se zabývají různými operativními úkoly, ale jsou do nich ponořeni každý zvlášť, aniž by to všechno souviselo.

* LN Prozraďte, kdo vám radí?

Například Jan Sokol, Cyril Höschl, profesor Zima, Jan Koucký. Ta důležité považuji, že v týmu zůstal profesor Haňka.

* LN Můžete sumarizovat, odkud máte své náměstky?

Jednu z ODS, dva nestraníky, jednoho z Věcí veřejných.

* LN Takže náměstka Špirhanzla z ČSSD, kterého jste si chtěl původně ponechat, pouštíte?

Když dal Bohuslav Sobotka najevo, že ČSSD o náměstkování nestojí, tato strana mít náměstka nebude. Pan Špirhanzl ale na ministerstvu zůstává v jiné pozici.

* LN Je pan Hajn, kterého jste si přivedl z agentury ABL, dostatečně znalý problematiky školství?

Je to dobrý manažer, svého času působil ve studentské komoře Rady vysokých škol a já mu věřím.

* LN Na druhou stranu prý vyhazujete lidi, kteří rozumí čerpání evropských fondů. Není jich škoda, zvlášť když uvážíme, že 85 procent jejich mzdy hradí právě tyto fondy?

Je jich celkem 240. V tom světle není ani patnáct procent, které platíme z rozpočtu, zanedbatelných. Kromě toho i tady mám výhrady. Chtěl bych, aby se ty bruselské peníze využívaly trochu jinak.

* LN Jak? Není to striktně dané pravidly?

Ta pravidla vznikala v dobách blahobytu. Teď je třeba šetřit a ty peníze bychom potřebovali použít nikoliv na něco navíc, ale na záchranná lana, aby nepadly dobré školy. Mám signály, že Brusel už to taky ví.

* LN A teď státní maturity: Než jste nastoupil do ministerského úřadu, nijak zvlášť jste pro ně nehoroval. Nakonec jste musel horko těžko přesvědčovat vládu, aby dostála zákonu a jejich spuštění v příštím roce nebránila.

Pochopil jsem, že další odložení by přineslo jen problémy. Například odborné školy už začaly spoléhat, že všeobecně vzdělávací předměty ošetří dobře jednotné státní zkoušky a pro profilové maturity se soustředily na odborné předměty. Věc byla příliš rozjetá.

* LN Před několika měsíci poslal tehdejší náměstek ministryně školství vysokým školám dopis, v němž dává najevo, že si nepřeje, aby byli uchazeči o vysokoškolské vzdělávání nuceni platit si testy u soukromé agentury. Společnost Scio to považovala za útok na vše, co si pracně vybudovala. Už jste se sešel se zakladatelem a majitelem této úspěšné testovací společnosti?

Ano, sešel, bylo to zajímavé. Pro mne až do té doby, než pan Štefl řekl, že by se obdoba jednotné, srovnávací maturitní zkoušky dala posunout do nižších ročníků středních škol. To by podle mne ztratilo smysl.

* LN Vy ale také mluvíte o testování páťáků a deváťáků.

Tady ovšem nejde o nastavování laťky pro studenty. Chceme mít jasno, jak na tom která škola s výsledky vzdělávání je.

* LN Je ale známo, že škola má většinou takové výsledky, jaké nabere děti. Pokud jsou to děti nadané a doma podporované, uspěje bez problémů. A naopak. Nepovede to k tomu, že si budou ředitelé žáky víc vybírat?

Představuju si to tak, že by se měřila také přidaná hodnota, tedy míra pokroku žáků.

* LN Zatím se ale mluví o testech srovnávacích. Nemělo by se jim tedy spíš říkat „ověřovací“ ?

Možná by to byl lepší název.

* LN Máte nějakou ucelenější koncepci šetření v regionálním školství pro příští léta? Budete například podporovat malé školy v obcích i tam, kde je málo dětí?

Chystáme jakýsi model ideální školy. Počet dětí, učitelů, úvazky. V září 2011 musí být regionální školství zefektivizované.

* LN Jak to chcete dělat?

Například když se tři střední školy domluví, že se sloučí do dvou, mohly by dostat peníze na vylepšení prostředí i výuky.

* LN Ale ty nemáte.

Budou z EU.

* LN A když jsme u středních škol: Jak chcete zařídit, aby neubývalo řemesel?

Trochu pomůže už státní maturita. Jsem ochoten se smířit s tím, že ji neudělá dvacet procent lidí, jak naznačovala poslední sonda Maturant. Potíž je, že v některých typech škol to bude víc, možná až čtyřicet. Ale mají mít opravdu všichni maturitu? Nedávno mne zastavil policista. Nejste náhodou ten nový ministr školství?, ptal se. Náhodou jsem, povídám. A můžete mi prozradit, jestli budou jednotné maturity? Řekl jsem mu, že nejspíš budou. Jeho reakce byla zajímavá: Sakra, ulevil si, já mám povinnost udělat si maturitu do dvou let. Tak to se budu muset asi vrátit k řemeslu.

***

PROFIL Josef Dobeš (1964) * Současný ministr školství, mládeže a tělovýchovy patří k zakladatelům strany Věci veřejné. Vystudoval nejprve v Brně strojní průmyslovku, potom se v litoměřickém semináři pokusil o kněžské vzdělání, které nedokončil. Nakonec vystudoval na Masarykově univerzitě psychologii. Působil jako psycholog, posléze jako šéf náboru v soukromé bezpečnostní agentuře ABL, založené současným ministrem dopravy za Věci veřejné Vítem Bártou. Čtyři roky působí jako zastupitel na Praze 1. Je podruhé ženatý a má tři syny.

V září 2011 musí být regionální školství zefektivizované. Například když se tři střední školy domluví, že se sloučí do dvou, mohly by dostat peníze z Evropské unie na vylepšení prostředí i výuky.

Nastupující učitelé s dokončeným vzděláním by měli mít možnost si vybrat, jestli chtějí doplnit nástupní plat 20 tisíc, anebo čerpat 180 tisíc. Polovina příspěvku by se vyplácela po zkušební době tří měsíců, druhá po roce.

Autor: