Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

S turnikety za 1,5 miliardy skončí papírové jízdenky

Česko

  21:00
PRAHA - Turnikety v pražském metru se promítnou i do povrchové dopravy. Tramvaje a autobusy dostanou nové čtečky, papírové jízdenky zmizí.

Hradčanská. foto: ČTK

V okamžiku, kdy dopravní podnik namontuje do stanic pražského metra turnikety, změní se celý odbavovací systém v hromadné dopravě. Protože si zařízení s papírovými jízdenkami neporadí, dopravce plánuje vedle elektronických tramvajenek a SMS jízdenek zavést i bezkontaktní čipové jízdenky vhodné pro turnikety.

ČTĚTE TAKÉ:

Co to znamená? Zánik papírových jízdenek a nákupy stovek odpovídajících čteček do tramvají a autobusů. "Cestovní doklady musí být shodné pro všechny druhy hromadné dopravy," vysvětluje ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.

Podle pracovníků společnosti Deloitte, která na zavedení turniketů zpracovala novou analýzu, přinesou čipové jízdenky cestujícím výhody. "Nepůjde o doklad na jedno použití. Lidé si na něj budou moci nechat nahrát i několik jízdenek najednou, což je komfortnější," poukazuje jeden z autorů studie Jakub Sova.

Podle aktuální analýzy by měly turnikety stát zhruba 1,5 miliardy korun. Obnos s náklady na čtečky do vozů povrchové dopravy počítá. "Instalace turniketů a dalšího vybavení v metru si vyžádá méně než polovinu plánovaného rozpočtu," doplňuje Sova.

Turnikety celá Evropa nemá

  • Pražský dopravní podnik věří, že se mu zavedením turniketů podaří ročně vydělat minimálně o 335 milionů korun víc na jízdném. Inspirovala ho evropská města jako Stockholm, kde se díky turniketům zvedl počet prodaných jízdenek o 30 procent.
  • Berlín, Hamburk, Mnichov nebo Vídeň turnikety nemají a ani o nich neuvažují. "Tento systém by byl spojen s enormními náklady, omezilo by to i bezbariérovost. Nyní jsou všechny stanice bezbariérové," říká mluvčí vídeňského dopravního podniku Anna Maria Reichová.

Projekt na zavedení turniketů v pondělí schválilo představenstvo dopravního podniku. V dalších týdnech se rozhodne, kdy se jím bude zabývat dozorčí rada, tedy rada města. Analýza, kterou dopravce minulý týden představil na zastupitelském výboru dopravy, politiky příliš nezaujala.

"Osobně jsem k tomuto projektu spíš skeptický," přiznal náměstek primátora Karel Březina. S nápadem, jak z metra vystrnadit "černé" pasažéry, přišel dopravce už před dvěma lety. Tehdy měla cena za zavedení turniketů činit tři miliardy.

Výrazný cenový skok mezi studiemi má podle Dvořáka na svědomí ekonomická krize, jiné technologie i levnější komponenty. "V ceně u minulého projektu bylo navíc zahrnuto i plánované financování na další čtyři roky dopředu," vysvětluje Sova. Zavedení turniketů odmítá opozice, bývalí pražští zastupitelé ze Strany zelených i někteří dopravní odborníci.

"Metro je prostor, kde efektivně působí revizoři. Turnikety navíc komplikují život například lidem, kteří cestují s velkými zavazadly. Účelnější by bylo dovybavit stanice bezbariérovými přístupy," míní Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

Jako nežádoucí vnímá turnikety i bývalá pražská zastupitelka a zastupitelka Prahy 6 za Stranu zelených Petra Kolínská. "Města, která by měla být našim vzorem, například Vídeň, turnikety nemají a ani se je nechystají zavést. Potřebujeme, aby veřejná doprava byla pro lidi atraktivní, což s turnikety nebude," říká Kolínská.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...