Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Samosvorný diferenciál Alfy GT

Česko

Alfa Romeo dělá auta, z nichž díky působivému designu na první pohled dýchá sportovní duch. Dvojnásob to platí o malém kupé s prostým označením GT, které je postaveno na podvozku typu 147. Alfa se ale snažila tento vůz posunout také z hlediska skutečně nabízených sportovních zážitků. Zvolila k tomu chvályhodnou cestu, protože do nabídky příplatkových položek k tomuto modelu dala samosvorný šnekový diferenciál Torsen.

Zároveň s tím připravila speciální provedení označení Q2, které je kromě tohoto diferenciálu vybaveno například také 18palcovými koly a mnoha dalšími komfortními prvky. Samotný samosvorný diferenciál se dodává za příplatek 25 tisíc korun, a to pouze pro turbodiesel 1,9 JTD s výkonem 150 k, který má z nabízených pohonných jednotek největší potíže s trakcí hnaných předních kol.

Jak tedy Alfa GT Q2 jezdí? Nutno říci, že po usednutí do výrazně tvarovaných sedadel se budete zprvu cítit trošku stísněně. Po chvíli si ale zvyknete a zjistíte, že v místě, kde je to potřeba, prostor prostě máte. Velmi potěší materiály použité uvnitř auta, stejně tak jako sada doplňků s červeným dekorem, který je například na obroučkách přístrojů nebo švech volantu a sedadel.

Účinek samosvorného diferenciálu pocítíte v první rychleji projížděné zatáčce. Dříve obvyklé problémy s přenosem výkonu mizí. Samosvorný diferenciál totiž samočinně a mechanicky dokáže přenést sílu motoru z kola s menší trakcí na kolo disponující větší adhezí. Díky tomu je jízda mnohem klidnější a rychlejší nejen v zatáčkách, ale také na špatném povrchu. Alfa GT Q2 se proto mnohem příjemněji řídí a působí o dost jistějším dojmem než v případě standardní verze.

Testovaná Alfa se díky velkým kolům cítila nejlépe na silnicích s kvalitním povrchem. Na horších silnicích měl automobil snahu odskakovat. Jako vhodnější kombinace se proto jeví objednat samosvorný diferenciál samostatně k provedení vybavenému 17palcovými koly. To ale nutí oželet velmi působivou verzi Q2.

Alfa GT s motorem 1,9 JTD je zajímavou kombinací, kterou na trhu v současnosti nikdo jiný nenabízí. Teprve koncem roku do tohoto segmentu malých naftových kupátek vstoupí BMW s kupé řady 1.

Samotná pohonná jednotka s výkonem 150 koní je sice nějaký ten rok na trhu, stále ale potěší jak průběhem svého výkonu, tak samotnou silou i solidní kultivovaností. S Alfou bylo možné při cestě po německých dálnicích dosahovat velmi vysokých jízdních průměrů při střídmé spotřebě paliva. Na konci testu ukázal údaj průměrné spotřeby na palubním počítači 7,9 l/100 km, což je vzhledem k dynamickému stylu jízdy příjemně nízká hodnota.

Samosvorný diferenciál povedeně zvýšil jízdní schopnosti a potěšení z řízení Alfy GT. Je dobře, že jej tato značka nabízí také pro hatchbacky sesterské řady 147.

Autor: