Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Česko

Ohrozí automobilový průmysl, zásadně zdraží auta, odmítl Senát normu Euro 7

ilustrační snímek foto: AP

Senátoři se velmi kriticky postavili k připravované emisní normě Euro 7. Pokud nebude návrh zásadně přepracován, může podle horní komory parlamentu zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v České republice a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady.
  14:55

Senát se obává, že navržené požadavky mohou vést ke zdražení a snížení dostupnosti některých modelů vozidel a ve svém důsledku omezit příspěvek normy Euro 7 ke zlepšení ovzduší a snižování emisí ze silniční dopravy v EU, neboť vysoká pořizovací cena vozidel může odrazovat spotřebitele od nákupu nových vozidel a tím zpomalovat obnovu vozového parku.

Pro usnesení Senátu hlasovalo 59 ze 64 přítomných senátorů. Současnou podobu normy Euro 7 označilo i ministerstvo dopravy za nepřijatelnou.

„Vnímám to tak, že vláda dostává tímto od zákonodárného sboru mandát k tomu, aby vyjednávala vylepšení těch podmínek jako takových,“ řekl v Senátu ministr vnitra Vít Rakušan, který zastupoval ministra dopravy Martina Kupku. Ten se také již dříve kriticky k návrhu Euro 7 vyjádřil.

„My se budeme snažit o to, aby to finále bylo mnohem více realistické. Aby znamenalo skutečně přínos pro životní prostředí místo ohrožení technologického vývoje, místo ohrožení pracovních pozic,“ řekl dříve Kupka.

Vozy, které nikdo nevyrobí, kritizoval Čunek

Senátoři vystupovali k návrhu velmi kriticky. „Neexistuje automobilka, která by nyní dokázala vyrábět automobily podle tohoto předpisu,“ řekl senátor Jiří Čunek z KDU-ČSL. Poukázal na to, že norma stanovuje i limity emisí z brzd a pneumatik a že tyto limity budou platit i pro elektromobily.

Šéf senátního klubu ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra upozorňoval na to, že ohroženější skupinou než výrobci automobilů jsou všichni obyvatelé EU a také životní prostředí. Připomněl zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035, který podle něj povede k tomu, že si většina obyvatel již od roku 2025 nebude moci nové auto dovolit. Důsledkem pak bude to, že se bude prodlužovat průměrná životnost aut a budou se opravovat vozy, které by už dávno neměly jezdit.

Vláda mohla být proti, míní Havlíček

Za „brutální“ normu Euro 7, která zásadně zdraží automobily, a za to, že proti ní nevystoupila v době, kdy Česko předsedalo Evropské unii a mohlo normu přibrzdit, kritizoval vládu minulý týden první místopředseda ANO a předseda stínové vlády Karel Havlíček.

„V době, kdy jsme předsedali Evropské unii, v době, kdy jsme měli vliv, kdy jsme měli možnost něco ovlivnit, tak v této situaci Evropská komise přišla s touto naprosto brutální normou, která fakticky znamená to, že od roku 2025 díky novým technickým opatřením zejména v malých vozidlech, by levná auta zdražila o desítky tisíc korun. Fabia se může dostat až na půl milionu korun v základní verzi,“ řekl Havlíček.

Evropská komise odhaduje, že norma Euro 7 by měla zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic. Podle automobilek to nové vozy prodraží o desítky tisíc korun.

Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq nebo Fabia, se však podle slov ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné. Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300 tisíc korun, tak aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, prodražila by na 450 až 500 tisíc korun.

17. června 2022

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...