PRAHA/OSTRAVA/OPAVA Dejte přednostně peníze na dokončení přestavby silnice první třídy mezi Opavou a Ostravou. Tak zní doporučení senátního petičního výboru – po včerejším veřejném projednávání petice obyvatel ze severu Moravy a Slezska ještě usnesení zamíří do senátního pléna.
Včerejší veřejné slyšení v Senátu reagovalo na rozhodnutí ministra Víta Bárty zastavit stavbu a již rozestavěné úseky zakonzervovat. Ministerstvo dopravy pokračování prací v letošním roce nepřipouští. Na výstavbu podle něj nejsou peníze, obnovena proto bude nejdříve v roce 2012.
Petici proti ukončení výstavby této komunikace v oblasti Mokrých Lazců podepsalo v Moravskoslezském kraji 28 000 lidí. Další petice lidé podepisovali souběžně. „Více než šest tisíc podpisů shromáždilo Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57 na podporu výstavby dalšího úseku takzvané prodloužené Rudné,“ uvedla Zdeňka Jordánová, starostka obce Hrabině a zástupkyně petičního výboru.
Výstavbu komunikace podporuje i hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas. Podle něj je silnice I/11 důležitou páteřní komunikací, která je zahrnuta do krajské rozvojové koncepce. Ministerstvo dopravy rozhodnutím o přerušení prací podle Palase šetří na nesprávném místě. V tomto směru hejtman připomněl závazek automobilce Hyundai, která požadovala napojení silniční sítě na Žilinu, a to má poskytnout právě silnice I/11.
Verdikt senátního výboru je pouze doporučením, ještě o něm bude hlasovat Senát jako celek. Je však pravděpodobné, že výzvu odkývne – Věci veřejné Víta Bárty nemají v horní komoře zastoupení, naopak ji ovládá ČSSD, pro niž je Moravskoslezský kraj jednou z bašt.
I když ale Senát zvolí sebetvrdší vyjádření, má pouze deklarativní charakter. Ministerstvo se jím řídit nemusí, zásadní jsou pro ně schválené zákony.
Obnovení výstavby ministerstvo dopravy připouští nejdříve v roce 2012 pro Mokré Lazce a 2013 pro stavbu označovanou jako prodloužená Rudná. Dostavěny by měly být v letech 2015 a 2017. Státní fond dopravní infrastruktury pro letošek počítá pouze s třiceti miliony na konzervaci stavby, což je podle odpůrců ze strany Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57 podstatně méně, než bude potřeba. Aby nedošlo ke znehodnocování dosavadních prací, bylo by nutné do konzervace investovat stovky milionů korun.
Stavbu silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, která začala předloni v březnu, zastavilo kvůli nedostatku peněz ministerstvo dopravy v srpnu. Doposud na ní silničáři prostavěli 460 milionů korun, zbývají další 4,3 miliardy korun. O zastavení rozhodl Bárta proto, že příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury významně klesly. Například pro letošní rok bude hospodařit s přibližně 61 miliardami korun, o třetinu méně, než míval.
Spojnice Moravy a Slovenska
* Petice se týkají silnice I/11.
Jde o jednu z páteřních silnic Moravskoslezského kraje.
* Silnice sice navazuje na dálnici D11 u Hradce Králové, zásadní je ale především její východní část. * Silnice vede přes Červenou Vodu a Bludov do Šumperka, dále do Bruntálu, aby pokračovala vysoce přetíženou částí mezi Opavou a Ostravou, kde začalo nyní pozastavené rozšiřování.
* Přetížený a na rozšíření čekající je i další úsek – přes Havířov, Český Těšín, Třinec a Jablunkov na Slovensko.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava