Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Sepište své curriculum vitae

Česko

Dobře napsaný životopis by měl v první řadě obsahovat pravdivé údaje.

Aby byl co nejlépe přehledný, bude nejlepší napsat jej ve strukturované podobě.

V dnešní době se již životopisy typu slohového cvičení: „Narodil jsem se ..., moji rodiče pracují ... apod. nepoužívají a rozhodně se nedoporučují. Cennějším vodítkem pro personalistu bude doplnění vašeho životopisu o motivační dopis, kde můžete vyjádřit to, co se do kolonek životopisu nevejde, jako například proč jsem vhodným kandidátem na pracovní pozici, důvody mé reakce na inzerát apod.

Dnes často používaným ekvivalentem slova „životopis“ je označení CV, curriculum vitae.

Základ dobře napsaného životopisu - Základem úspěchu je samozřejmě životopis bez pravopisných chyb.

- CV by mělo obsahovat veškeré aktuální a správné kontaktní údaje - není nic horšího, než když uvedete špatné telefonní číslo.

- Pokud chcete přiložit k CV fotografii, použijte klasický pasový formát, v žádném případě neposílejte fotografie z dovolených či různých společenských akcí.

- Dobré je i připojit informace o absolvovaných kurzech.

- V životopise se údaje zpravidla neuvádějí chronologicky, ale od nejnovějších událostí k těm dřívějším.

Co vyčte personalista ve vašem životopisu - Délka působnosti v jednotlivých firmách; jistě se shodneme na tom, že pokud předložíte personalistovi CV s velkým množstvím pracovních zkušeností, které nebudou rámcově delší než pár týdnů či měsíců, vypovídá to minimálně o vaší přelétavé povaze, která pro potenciálního zaměstnavatele asi nebude potěšující, obzvláště hlásíte-li se na delší časový úvazek.

- Název firmy - Název pracovní pozice - Pracovní náplň - Úroveň znalosti cizích jazyků a odborných znalostí a dovedností (nevyplatí se přeceňovat, na pohovoru si vaše skutečné znalosti většinou prověří) - Ukončené vzdělání - Znalost práce na PC - Platová představa a datum možného nástupu Většina uchazečů už dnes posílá CV e-mailem, na stroji psaným a poštou zasílaným životopisům se pokuste vyhnout, obzvlášť zajímáte-li se o vyšší pozice nebo obecně pozice v administrativě. Životopis i případný motivační dopis je dobré napsat v textovém editoru (např. Word) a poslat v příloze e-mailu, profesionální je do e-mailu uvést krátký úvod: „Dobrý den, reaguji na pozici asistentky marketingového oddělení. S pozdravem Kateřina Nováková.“

Každá personální agentura potřebuje ke zpracování životopisu také souhlas se zpracováním osobních údajů, do tohoto úvodu se tedy tento souhlas dá rovnou zakomponovat: „Dobrý den, reaguji na pozici asistentky marketingového oddělení. Souhlasím se zpracováním svých osobních dat v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. S pozdravem Kateřina Nováková“.

Jak životopis strukturovat?

V úvodu životopisu by měly být uvedeny vaše osobní údaje (jméno, příjmení, datum narození, trvalé bydliště a kontaktní údaje), následovat by měly informace o vašem vzdělání (školy a závěrečné zkoušky) včetně roku ukončení studia. V dalším oddíle se obvykle uvádí profesní praxe s názvy firem a období vašeho působení v nich, u každé pozice by měla být stručně popsána náplň práce a dosažené úspěchy. Následuje uvedení vašich odborných a jiných znalostí včetně jazykového vybavení. Doporučujeme neopomenout ani sociální schopnosti a dovednosti (schopnost týmové práce, schopnost adaptace). Na závěr můžete uvést ostatní údaje, které se do předchozích oddílů nevešly.

O autorovi| JANA HROMADOVÁ, autorka je jednatelka společnosti Axial personnel agency

Autor: