Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Sexuální výchova jako byznys

Česko

POLEMIKA

Rád bych tímto reagoval na článek Ministr Dobeš lže (LN 22. 11.). Ze slov autora článku Pavla Petrnouška totiž vychází, že můj postoj k zavedení sexuální výchovy ve školách buď nepochopil, nebo jej záměrně dezinterpretuje. Tvrzení autora článku o mojí snaze nahradit sexuální výchovu na školách výchovou etickou je první vážné nepochopení strategie ministra a ministerstva v oblasti sexuální výchovy. Osobně věřím, že etická výchova tvoří základ výchovy mládeže, a to ve vztazích, ze kterých vyvěrá mj. i sexuální výchova. Etická výchova by tedy měla tzv. „zarámovat“ sexuální výchovu, měla by ji zakomponovat do mezilidských vztahů a do žebříčku lidských hodnot. Sexuální výchova tedy, dle mého názoru, musí být součástí etické výchovy, nikoli odtržená, samostatná disciplína.

Druhou vážnou výhradu mám k samotnému vytvoření metodické příručky k sexuální výchově, jež podle něj byla evidentně na objednávku. Je s podivem, že odborníci nepostrádají metodické příručky pro výuku matematiky, českého či anglického jazyka. Proč tedy ministerstvo přistoupilo k vytvoření metodické příručky k sexuální výchově a jejímu následnému zavěšení na oficiální web MŠMT? Výmluvné vysvětlení na tuto otázku neexistuje.

Stojím si ale za svým, již několikrát zmíněným názorem, že tato příručka je autorským dílem. Ministerstvo za ni zaplatilo všem jejím autorům a nevynechalo ani Pavla Petrnouška. Právě Pavel Petrnoušek napsal 15. kapitolu této příručky, tedy kapitolu, která vyvolala velmi negativní reakce a rozruch mezi rodiči. Pavel Petrnoušek totiž v této kapitole popisuje sexuální techniky, jež rodiče výrazně pobouřily. Právě jeho kontroverzní kapitola byla jedním ze spouštěčů, proč nakonec došlo ke stažení metodické příručky k sexuální výchově z oficiálního webu MŠMT. Podávání ruky přes kondom Sexuální výchova samozřejmě na školách probíhala i před vznikem metodické příručky, a to v rámci rámcových vzdělávacích programů. Učitelé, kteří znají své žáky, jim informace k sexuální výchově předávali neméně dobře jako jakékoli jiné znalosti.

Začínám stále silněji považovat vznik metodické příručky k sexuální výchově jako začátek velmi dobrého byznysu. A právě pan Pavel Petrnoušek je toho dobrým příkladem. Vedle svého působení v čele základní školy totiž podniká právě v oboru poradenství v oblasti sexuální výchovy. Považuji vytvoření příručky k sexuální výchově a její zavěšení na stránky ministerstva jako jediného relevantního materiálu v této oblasti jako komercializaci sexu ve školách. Tato příručka dosáhla pouze toho, že znejistěla pracovníky škol v oblasti, kterou léta před jejím vznikem vyučovali. Najednou se totiž měli řídit materiálem, který je nabádal k využívání pomůcek a nadneseně řečeno „k podávání ruky přes kondom“. Takový materiál tak může otevřít cestu k byznysu mnoha poradcům a firmám, jež z něj budou pomocí svých „poradenských služeb“ těžit peníze ministerstva školství.

Celou věc vnímám i z osobního pohledu, jako rodič dvou dospívajících synů. O sexuální výchově s nimi sám mluvím, protože cítím, že je to zcela přirozené. Rozhodně však k výkladu nevyužívám nataženého kondomu na ruce.

O autorovi| JOSEF DOBEŠ, ministr školství, mládeže a tělovýchovy

Autor: