Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Sexy reklama na rakve v Polsku narazila

Česko

„Rakve, v nichž vypadáš jako živý,“ zní slogan kontroverzní polské reklamy. Výrobce rakví si neváhal v reklamě na svůj produkt vypomoci sexy modelkami.

A v katolické zemi se rozpoutala vášnivá diskuse... VARŠAVA Vytvořit kalendář se sexy modelkami u rakví – takový nápad se zrodil v hlavě majitelů jedné z polských firem.

Kampaň v katolickém Polsku vyvolala ihned pestrou debatu o vkusu, úctě ke smrti a o tom, kam až lze ve snaze prodat zboží zajít.

Spor se rozhořel o to, zda výrobcem zvolené heslo „Rakve, v nichž vypadáš jako živý!“ je příkladem skvěle vymyšlené marketingové akce, nebo absolutním vrcholem nevkusu.

Lavina komentářů pod souborem fotografií s titulkem Smrt ještě nikdy nebyla tak sexy se spustila na stránkách serveru wp.pl.

Názory na to, zda už jsou Poláci připraveni na tak odvážný přístup ke smrti, se dost liší. Z reakcí vyplývá, že spojení erotiky s koncem života je u severních sousedů České republiky spíše nepřípustné.

Převážná většina lidí míní, že taková reklama je přinejmenším netaktní. Choromyslný nápad?

Nechybí ani ostřejší hlasy. „Samotný nápad udělat kalendář propagující rakve považuji za choromyslný. To je tak, jako bychom měli odpočítávat čas, který nám zbývá do smrti,“ napsal Elbereth. „Ta reklama je zkrátka nenormální, v životě by mě nenapadlo spojovat sex s rakvemi,“ uvedl Piotr.

K němu se připojila diskutující pod jménem Anusia, podle níž jsou fotografie nechutné.

Výrobce se podle kritiků „doslova rozhodl dojít do cíle přes mrtvoly“. Propagace prý staví na nejnižších instinktech a ukazuje, jak hluboko klesl člověk.

Většina lidí, kterým se reklama nelíbí, upozorňuje na to, že v tématu smrti existují nepřekročitelné hranice.

Největší kontroverze vzbudila fotka, na níž nevěsta sedí obkročmo na rakvi. „Média a reklama bohužel začínají házet všechno do jednoho pytle: zábavu, smrt, svatbu i pohřby,“ shrnul jeden z rozhořčených komentátorů.

Skvělý nápad?

Přes velkou kritiku kampaň vyvolala také pozitivní reakce. Lidé chválí výrobce za nápad a odvahu při jeho realizaci.

„Aby se člověk někam probojoval, je třeba šokovat. Je to skvělý nápad, přece jinak by se nikdo nedověděl o dané firmě,“ napsal v této souvislosti Hlyt.

Dziunia míní, že se počítá nápad a fotky jsou pěkné: „Potlesk pro marketing. Humoru není nikdy příliš mnoho, zvláště když nás všude zaplavují mdlé reklamy.“ Téma smrti prý možná konečně přestane být tabu v tradičně katolické zemi, jakou Polsko je.

Smrt je podle těch, kteří kampaň chválí, součástí života, což bohužel Poláci stále ještě nechápou. „Možná je nejvyšší čas zbavit Polsko přesvědčení, že smrt je téma, o kterém se nemluví, před nímž je třeba chránit děti, dělat, že neexistuje. Smrt totiž je a každého z nás dohoní,“ napsal přispěvatel do diskuse.

„Pokud se to někomu líbí, ať si kalendář s rakví koupí a prohlíží, pokud to někoho uráží, ať se zkrátka nedívá,“ shrnuje Thomas.

Mnoho účastníků debaty vzkazuje, že není třeba příliš přemýšlet o tom, zda je kampaň kontroverzní, protože je to zkrátka reklama. „A otvírání pohřebních služeb pod okny nemocnic zaráží mnohem více,“ soudí někteří Poláci.

Autor:

Prodej bytu 2+1 v centru ČB
Prodej bytu 2+1 v centru ČB

Štítného, České Budějovice - České Budějovice 6
4 230 000 Kč