Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Seznam nehoníme, zajímají nás inovace

Česko

Jsme trh, na kterém je prima si ozkoušet nové technologie, říká Taťána le Moigne, šéfka české pobočky Googlu. I proto se můžeme pochlubit jako jedna z mála desetimilionových zemí vlastní verzí YouTube, kde je možné zadávat i lokální reklamu.

Inzerce přitom po krizi zažívá na internetu nevídaný rozvoj.

* LN V roce 2008 jste se představovali na českém trhu, v roce 2009 jste se věnovali klíčovým zákazníkům. V jakém znamení je pro vás rok 2010?

Já to ještě posunu. Začali jsme v roce 2006 a v roce 2007 jsme si získávali v rámci Googlu pozornost, kterou jsme potřebovali, abychom mohli začít dělat jiné věci, než typicky Google dělá – otvírá obchodní zastoupení. O tom byl rok 2007. Bojovali jsme, aby to nebyl obyčejný byznys, ale trochu jiný příběh. A povedlo se nám to. Letošní rok je veliký posun, protože náš tým má podporu odborníků z oblasti PR a marketingu. Jsme dnes připraveni spoustu projektů řešit s lokálními lidmi, což je vždycky lepší. Z hlediska služeb jsou tři, které ovlivní cestu Googlu v Česku. Jsou to YouTube, Android a Chrome. Tyto tři služby, které se nám sem podařilo dostat, budeme nadále inovovat a přizpůsobovat pro český trh. Rok 2010 bude skvělý. Překročili jsme magickou hranici čtyřiceti procent v podílu na trhu. To je veliká věc, protože v roce 2006 jsme měli velice slabou třetí pozici na trhu vyhledávání. Dneska má Google 44 procent.

* LN Říkáte skvělý rok. Úřad pro ochranu osobních údajů vám ale před pár dny zakázal pokračovat ve focení ulic. Jak je tato služba pro vás klíčová?

Street View je revoluční technologie. Jsme tuším desátá země, která tuto technologii zpřístupnila, protože je to finančně velice náročné. Ještě než jsme Street View spustili, komunikovali jsme s celou řadou organizací a pochopitelně i s Úřadem na ochranu osobních údajů. Je velice důležité v tomto směru reflektovat lokální zákony a podmínky. Musíme respektovat jednání s úřadem, která probíhají dlouhodobě. Většina jejich připomínek byla již vyřešena, a to není otázka posledních dnů. Jsou zde poslední dvě technické otázky, které jsou v tuto chvíli v řešení. Ten stávající verdikt se týká dalšího focení, které my pochopitelně nebudeme realizovat, než se věci vyřeší.

* LN Otevřeli jste inzerci hlavní stránku YouTube. Jaké příjmy od toho očekáváte?

YouTube je druhý největší vyhledávač na světě a největší videoserver na světě. YouTube dává celé řadě jednotlivců i českým firmám možnost vyniknout a prezentovat své zboží na platformě, ke které má přístup celý svět. A protože byl YouTube v Česku oblíbený více než v okolních zemích, tak nám to umožnilo spustit jeho lokalizovanou verzi, a tak začal být velmi atraktivní i pro český byznys. Je to pro byznys Googlu krok dopředu.

* LN Dá se říct, jaké příjmy z této inzerce očekáváte?

Letošní rok je pro YouTube velice úspěšný, a to jak na zahraniční půdě, tak i u nás doma. Standardně lze reklamu na Googlu koupit výhradně formou aukce. Prvním klientem na domácí stránce YouTube se v Čechách stala Telefónica O2. Všechny formáty, které na YouTube můžete dnes v Čechách koupit, se již staly standardní součástí media plánu mnoha našich klientů.

* LN Odlili se po krizi inzerenti z televizních stanic na internet?

Nemůžu hovořit za televize ani za ostatní média.

* LN Ale za Google ano. Pocítili jste nárůst?

Určitě jsme pocítili nárůst a myslím, že nejsme jediní. Internet obecně pocítil nárůst pozornosti, po které dlouhodobě toužil. Přitom internet není triviální, musíte se v něm vzdělat a dostat pod povrch. Internet navíc není samospásný. Neřeší problém, umožňuje určitou formu komunikace, určitou formu zásahu a excelentní měřitelnost. Pravděpodobně nesrovnatelnou s žádným jiným médiem. A nesmírně zajímavý je i poměr cena–výkon. Za ten ale platíte tím, že si věci musíte nastudovat a rozumět jim. Když uživatelé uvidí reklamu na auto v televizi, tak první, co udělají, je, že jdou na internet a podívají se, kde ho dostanou za nejlepší cenu. Nebo si problematiku nastudují, a to tak, že jdou na vyhledávač a hledají. A jdou za tím, koho tam najdou. Pokud investujete peníze, tak chcete vědět, za co jste zaplatil. A chcete, aby se vám peníze vrátily. Třeba tak, že si uživatelé koupí váš produkt, a ne produkt někoho jiného. Dnes je i běžný uživatel díky internetu daleko vzdělanější.

* LN Zmínila jste poměr cena–výkon. Google zvýšil cenu reklamy za kliknutí o čtyři procenta. Je to podle vás trend?

Roste konkurence. A kde roste konkurence, roste cena. Některá média a jejich výkonnost je těžší změřit, typicky tradiční média. Internet má v tomhle ohledu obrovskou výhodu. Umí perfektním způsobem ukázat klientovi, co dostane za svoje peníze. I z tohoto důvodu získává internet na popularitě, protože v době krize potřebujete víc než kdy jindy vědět, když už utratíte nějaké peníze, co vám to přinese.

* LN O kolik procent by se mohla cena za reklamu na internetu ještě zvednout?

Internet je v současné době jediné médium, u kterého se předpokládá dvouciferný nárůst. Ruku v ruce s tímto nárůstem půjde logicky nárůst cen, nicméně sledování trendů v internetové reklamě a následně jejich vhodné propojení s celkovou komunikační strategií společnosti bude do budoucna klíčové. A pak také pochopení, že kontinuální přítomnost na internetu je dnes již pro řadu firem nutností. A to i takových, které zatím nenabízejí své produkty online.

* LN Existuje několik metod, jak počítat podíl na trhu. Podle jedné z nich máte 44procentní podíl, podle dalších menší. Jaká čísla prezentujete klientům?

Je mnoho dat. Proto je vždycky dobré vzít více zdrojů a z nich použitím svých vlastních dat získat názor na konkrétní situaci. V našem případě nepoužíváme jednu konkrétní metodiku. Máme kombinaci našich dat v kontextu toho, jak se vyvíjí český trh. A to vše ještě kombinujeme s daty, která máme k dispozici od metodik, jako je Toplist nebo Navrcholu. Dostáváme tak přesná data o českém trhu ze zahraničí, ale rovněž ukazují trend. Pro firmy je důležitější trend než precizní číslo.

* LN Google v Česku stále ještě není první, je za konkurenčním Seznamem. Dokdy chcete Seznam předběhnout?

Nejsme tady proto, abychom kohokoliv předbíhali. To není náš úkol. Naším úkolem je jednak dostat špičkové internetové technologie na český trh a dále být stále kvalitnějším online médiem, které nabídne inzerentům jak produkty pro výkonnostní reklamu, tak i reklamu pro budování značky. Patříme k zemím, kde Google spustil nejvíce služeb. Nenajdete jinou desetimilionovou lokaci na světě, kde Google je z hlediska spouštění služeb a pozornosti tak aktivní jako v Čechách.

* LN A čím to je?

To už jsem říkala. Rok 2007 byl pro nás zlomový. Potřebovali jsme prodat Česko do Googlu. Když jsem nastupovala, tak měl Google asi dvanáct tisíc zaměstnanců a byl primárně zastoupený ve velkých evropských zemích a otevíral nové dcery. Rok před námi se otevřelo Polsko a Rusko. Spolu s námi se otevřela Ukrajina, Maďarsko, Rumunsko a Řecko. A když se podíváte, co se děje dnes v těchto ostatních zemích a co se děje tady, tak je v tom obrovský rozdíl. Český tým je zkrátka skutečným ambasadorem. A to je nezbytně nutná podmínka k tomu, abychom nebyli jen jedna z malých zemí, ale vyspělý internetový trh, na kterém je dobře si některé věci odzkoušet a pak je třeba aplikovat v rámci Googlu celosvětově. O to se snažíme, protože jsou tady k tomu dobré předpoklady.

* LN Jaké předpoklady máte na mysli?

Vyvíjí se tady vývojářský trh, například. Jsme jednou ze zemí, kde Google každoročně organizuje vývojářské konference. Tyto země se dají spočítat na prstech jedné ruky. Loni přišlo 850 vývojářů a letos jich bude ještě víc. To je obrovsky důležité a my se tomu věnujeme přesto, že je to zcela nebyznysová aktivita. Věříme, ze pro český vývojářský trh je takováto akce zajímavá a prospěšná.

* LN Není také pro Google na českém trhu zajímavý fakt, že zde není jedničkou, že si tak může zkoušet různé alternativní strategie a sledovat, co se ujme?

Mnohokrát jsem zmínila, že jsme rádi, že český trh má silnou konkurenci. Bylo to dobře historicky a je to dobře i dnes. Interně nám tento fakt velice pomáhá, jelikož zemí, kde je jedničkou na trhu lokální hráč, příliš není. V Googlu to jistě budí velký respekt a náš český tým to nutí k lepšímu výkonu. Vdůsledku skvělá situace pro uživatele. Český trh se snažíme maximálně podpořit právě z hlediska inovací.

***

Jsme jednou ze zemí, kde Google každý rok organizuje vývojářské konference. Tyto země se dají spočítat na prstech jedné ruky.

DVACET LET V IT

Taťána le Moigne * Od října roku 2006 vede českou pobočku Googlu. * Než nastoupila do Googlu, řídila vlastní konzultační firmu. * Deset let pracovala pro společnost Microsoft na různých obchodních a marketingových pozicích, a to

v Česku, Německu a také ve Velké Británii. * Ve světě informačních technologií působí téměř dvacet let. * Vystudovala obor Automatizace systémů řízení na Vysoké škole ekonomické, poté pracovala pro distribuční společnosti Abakus Distribution a firmu Digital.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...