Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Sezona pryč. Ale Kubica komunikuje

Česko

Nehoda jezdce F1 v rallye – Až za pár dnů bude jasné, zda může Polák ovládat zraněnou ruku

PIETRA LIGURE / PRAHA „Jak se má Jakub?“ To byla první slova po probuzení z umělého spánku, která Robert Kubica vyřkl. Při nedělní rallye těžce zraněný pilot formule 1 se pídil po informacích o zdravotním stavu svého navigátora a polského krajana Jakuba Gerbera.

Ten je na rozdíl od šestadvacetiletého Kubici v pořádku. Jezdec stáje Lotus Renault v F1 však může hovořit o štěstí. Při Rallye Ronde di Andora v Itálii utrpěl mnohočetná poranění, nejhůře dopadla pravá ruka. Tu zachraňovali specialisté na operačním sále sedm hodin.

„Předloktí měl na dvou místech přeseknuté, kosti, šlachy i cévy byly závažně poškozeny. Udělali jsme vše pro to, abychom funkce obnovili,“ popsal šéf chirurgického týmu Igor Rossello. „Potřebujeme nejméně šest dnů, abychom zjistili, jestli krev cirkuluje v končetinách tak, jak má. Každopádně ruka je teplá, takže operace proběhla dobře,“ doplnil.

Kubica už včera komunikoval s okolím a vnímal bolest v poraněných končetinách, což je pozitivní znamení. I když všechno půjde dál dobře, rekonvalescence potrvá minimálně několik měsíců. Kubica tak může zapomenout na letošní sezonu ve formuli 1.

„Nelze říct, že za to může auto“ Vítězi Velké ceny Kanady F1 2008 se stala osudnou premiérová jízda v rallyeovém speciálu Škoda Fabia S2000. Na pátém kilometru úvodní rychlostní zkoušky na úzké serpentinovité silnici vedoucí malými italskými městečky najel za zatáčkou zřejmě na pařez, narazil do zdi kostelíku a s vozem byl odmrštěn desítky metrů dál do svodidel, které pronikly do kabiny a Kubicu zranily.

„Řídit fabii je těžké, mnoho lidí včetně mě si stěžovalo, že nemá moc stabilní zadní část, to auto se chová nervózně,“ líčil v polském listu Przeglad Sportowy závodník a Kubicův přítel Michal Kosciuszko. „Každé auto má svá specifika. Ať už špatné, nebo dobré. A na ta je třeba si zvyknout,“ řekl LN Roman Kresta, který závodí se stejným typem škodovky.

„Nelze říct, že by se naboural kvůli autu. Vždy za to může pilot, který jede rychleji, než podmínky a auto dovolují. Kubica údajně navíc neměl moc času si na auto zvyknout, takzvaně ho dostat pod zadek,“ přemítal Kresta.

Kritiku nyní slyší i někteří účastníci rallye, kteří kolem zdemolované fabie se zaklíněným Kubicou bez zájmu projeli. „Je mi z toho špatně a jsem znechucený. Jezdíme rallye pro zábavu a jsme profesionálové. Když je potřeba, musíme zastavit a pomoci,“ citoval polský deník Fakt Itala Maura Morena, který jel za Kubicou a který jako jediný zastavil a pomohl.

Autor: