Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Sigur Rós přivezli Island

Česko

Po sedmi letech v Praze vystoupila nejslavnější současná islandská kapela

V rámci turné k nově vydanému albu Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust vystoupili Sigur Rós pod hlavičkou série Midnight Sun Sessions v aréně HC Sparty Praha. Od koncertu v Paláci Akropolis uběhlo již sedm let a rostoucí zájem o islandské melancholiky přiměl pořadatele k volbě rozsáhlejšího prostoru.

Úmyslné snížení kapacity, chybějící předkapela a překvapivá absence doprovodných sekcí kapely (smyčcového kvartetu Amiina) nakonec zapříčinily velmi příjemnou, snad až komorní atmosféru.

Celý večer tedy patřil Sigur Rós. Těsně po osmé hodině se nad pódiem rozsvítilo sedmero levitujících koulí, které jsou vizuálním symbolem turné. Jónsiho smyčcem zakončená pravá ruka poškádlila elektrickou kytaru a vzniklé tóny vdechly život skladbě Svefn-G-Englar z druhého alba Ágétis byrjun...

Gejzír příjemných emocí Čekání bylo u konce a publikum dalo tento fakt radostně najevo. Sigur Rós se jim za to odvděčili citlivě namíchanou kombinací skladeb. Zadumanější kousky z prvních tří alb prolínaly těmi rozjuchanými z Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust a vše slepovaly v jednu hmotu jejich pozitivní přechodníky z Takk. V seznamu skladeb proto nechyběly dětskou roztomilostí propletené videoklipové hity Glósóli a Hoppípolla, vodním světem inspirovaná Séglópur, již zmiňovaná Svefn-G-Englar a lidskou přirozenost oslavující Gobbledigook. Vděčné reakce se dočkala i silně popová a s Coldplay leckde srovnávaná dvojice novinek Vie Spilum Endalaust a Inní Mér Syngur Vitleysingur. Místo v seznamu neuniklo ani zasněné malbě islandské krajiny Olsen Olsen. Jediné skladbě z Ágétis byrjun, kterou Jónsi zpívá ve vlastním gibberském jazyce Vonlenska. Jedná se o zcela vymyšlený jazyk, kterým Jón Birgisson zpívá před napsáním textu. Nemá tedy žádná slova ani gramatiku, pouze zvukový význam. Tento postup Sigur Rós použili i na následujícím, třetím albu ( ).

Hvězdný zážitek Chybějící aranžmá částečně kompenzovala marimba a harmonium ve skladbě Heysátan, Goggiho hra bubenickou paličkou na basu v úvodu Hafssól, zábavně pak působila tleskací souhra publika a kapely během Gobbledigook, která zároveň skončila hlavní set večera.

Ani vizuální vjemy nebyly ochuzeny. Videoprojekce byla tentokrát nahrazena přehlídkou světelných efektů, barev a sníh asociujících konfet. Oku nejvíce lahodily majestátně vyhlížející momenty v hlučnějším závěru Ný Batterí a především u pravidelného přídavku Popplagie ze „závorkového“ alba, kde Sigur Rós sympaticky flirtují s noisovou destrukcí a prakticky totožný formát použili při vystoupení v Reykjavíku, které je součástí jejich loňského dokumentu Heima.

Komunikace kapely vycházela z její poklidné povahy a plachosti frontmana Jóna Birgissona, který se k verbálnímu sdělení uchyloval velmi zřídka a spíše spontánně než strojeně. Závěrečné ovace a děkování si přesto společně užívali s grácií rockových hvězd, mezi které Sigur Rós bez diskuse patří.

HODNOCENÍ LN ****

Sigur Rós, 19. srpna, Arena HC Sparta, Praha

Autor: