Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Situace, kdy vrchnost tlačí na posádky, není výjimečná

Česko

SLOVO EXPERTA

Polský prezident v minulosti podle leteckého publicisty Martina Velka vyhodil „svého“ pilota, který nechtěl ve špatném počasí přistát.

LN Vyšetřování ukončeno nebylo. Lze již ale přesto spekulovat o příčinách neštěstí?

Skutečnost, že věž letadlu říkala, aby nepřistávalo, a toto varování bylo ignorováno, je mírně řečeno vysoce nestandardní. Lze z toho dovozovat, stále ale jde jen o spekulaci, že pilot byl pod značným tlakem. Ostatně bavil jsem se o tom s různými lidmi kolem létání, podle kterých prezident Kaczynski již dříve vyhodil pilota, protože odmítl přistát v podmínkách, které považoval za nebezpečné. Situace, kdy vrchnost nutí posádky dělat věci proti jejich přesvědčení jen kvůli tomu, aby se dodržel na minutu rozplánovaný harmonogram státní návštěvy, nejsou nijak výjimečné.

LN Nehodu tedy podle vás zřejmě způsobil tlak na pilota, aby neletěl na jiné letiště a přistál ve Smolensku nehledě na hustou mlhu?

Podmínky ve Smolensku byly zjevně neletové. U vojenského letiště se dá navíc předpokládat, že nemá systém pro přistávání za velmi omezené viditelnosti. Letadlo také na přistání nalétávalo celkem čtyřikrát a je pravdou, že pilot bývá při každém dalším pokusu víc a víc vynervovaný a může udělat chybu. LN Podle svědků letělo letadlo velmi nízko a na zem spadlo asi 300 metrů před přistávací dráhou...

Je tu samozřejmě možnost, že byl špatně nastavený výškoměr nebo došlo k chybnému přepočtu nadmořské výšky. V Rusku se totiž měří metricky, kdežto v celém zbytku světa ve stopách a uzlech.

LN Spekuluje se i o tom, že vliv mohl mít špatný stav letadla...

TU-154 je zcela vynikající letadlo. Toto konkrétní bylo navíc opečováváno – šlo přece o prezidentský stroj. Tomu bych vinu s velkou pravděpodobností nepřičítal.

Autor: