Svoboda byl včera odpoledne nalezen mrtev na zahradě své vily v Jevanech u Prahy. Policie se přiklání k tomu, že šlo o sebrvraždu. Známý skladatel se zastřelil legálně drženou zbraní, sdělila ČTK policejní mluvčí Soňa Budská. Na přání rodiny nebude podle ní policie k případu poskytovat bližší informace.
Pozor: Kupte si zítra Lidové noviny velké téma o Karlu Svobodovi |
Co řekli kolegové... |
"Pokud to bylo Karlovo rozhodnutí, musíme to s úctou respektovat," konstatovala Lucie Bílá. Podle ní je úcta to, co si Svoboda zaslouží ze všeho nejvíce. Pro zpěváka Karla Gotta byla smrt jeho dlouholetého přítele velkým šokem. "Žádné podrobnosti o tom nemám. Nevím, jak se to stalo a je to pro mě velký šok. Karel byl člověk, který naplno a nádherně žil a uměl. Byl to geniální člověk. Asi tam musely být nějaké velké, silné pohnutky," řekl zpěvák rozhlasové stanici Frekvence 1. "Je to pro mě rána, pořád nad tím přemýšlím," řekl Michal David. Se Svobodou byli hlavně kamarádi, rivalita mezi nimi jako skladateli podle jeho slov nevládla. "Naposledy jsem Karla viděl na premiéře Golema loni v listopadu a tam byl vcelku v pohodě," uvedl David. O možných zdravotních problémech v této souvislosti mluvil scénárista Zdeněk Zelenka, který se Svobodou spolupracoval na muzikálu Golem. "Zřejmě měl (Svoboda) osobní i zdravotní problémy, asi i rodinné. Už jen to, jak zhubnul a naznačoval v různých větách. Dalo by se z toho vystopovat," připustil Zelenka, podle něhož byl Svoboda nejspíš už dávno rozhodnutý. Také režisér Filip Renč uvedl, že se Svoboda několikrát zmiňoval o svých zdravotních problémech. "Nic specifického neřekl, ani nevysvětlil. Jeho vitalita a energie šla poslední dobou hodně dolů. Byl smutný, sklíčený. Bůhví, co toho bylo příčinou," uvedl Renč. "Mám smutné privilegium, že jsem poslední režisér, který zpracovával jeho hudbu," povzdechl si Renč. |
Svoboda patřil mezi nejúspěšnější české skladatele. Uspěl s muzikály Dracula a Monte Christo. V 70. letech bodoval s filmem Noc na Karlštejně.
Svoboda se po prvních pokusech se scénickou hudbou výrazněji projevil ve skupině Mefisto - k prvním úspěchům patřila píseň Návrat Gemini. S Jiřím Štaidlem, Ivo Fischerem, Zdeňkem Borovcem a dalšími pak složil písně jako Stín katedrál, Nechte zvony znít, Lady Carneval, Láska bláznivá, Mistrál, Lásko má, já stůňu či Což takhle dát si špenát.
První filmovou hudbu napsal v roce 1965 pro film Pavla Juráčka Každý mladý muž. Zlatou éru zažil v sedmdesátých letech - šlo o proslulé Tři oříšky pro Popelku či Noc na Karlštejně. V 80. letech se staly jeho doménou televizní seriály - například Cirkus Humberto či Návštěvníci.
Poslední Svobodovou premiérou byl muzikál Golem. „Jednoduchý jako Vivaldi, romantický jako Čajkovskij, patetický jako Beethoven, rytmický jako Chačaturjan, zachycující nápěvy současného života jako Janáček, melodik jako Dvořák a Smetana dohromady,“ charakterizoval již dříve Karla Svobodu v nadsázce scénograf Daniel Dvořák, bývalý ředitel Národního divadla.
S manželkou Vendulou měl syna Jakuba, z prvního manželství měl dceru a syna.