Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

sklizeň na troskách Philipsu

Česko

Holandsko je designová velmoc. eindhoven je jeho designová metropole. Vítejte na dutch design Weeku!

Eindhoven je město usilující o to, stát se světovým centrem designu pro rok 2012. Má k tomu předpoklady. Prvním je firma Philips, která zde byla založena a vtiskla obci i kraji kolem podnikavého a kreativního ducha srovnatelného s Baťovým Zlínem. Design se tu studuje všude, nejen na zdejší Technické univerzitě a na Design Academy Eindhoven.

Každým rokem přichází Dutch Design Week, maraton výstav, seminářů a workshopů. Více než 1500 holandských i zahraničních tvůrců, světově známých i začínajících studentů, předvedlo svoje díla v oblasti průmyslového a grafického designu, bytové architektury, módy, ale také například na poli designu jídla.

Česká trubka

Srdcem celého toho rojení designérů byl tzv. Strijp-S, komplex budov, které patřily Philipsu. Poté, co firma koncem tisíciletí odešla do Amsterodamu, je osídlují projektantské firmy, designérská studia a umělecké školy. Město uvádí v život svůj dlouhodobý projekt na přeměnu tohoto dříve industriálního prostoru v místo pro zajímavé bydlení, podnikání, ale také ke kulturnímu a sportovnímu vyžití obyvatel Eindhovenu.

Hodně prostoru se na designérském týdnu věnovalo sklu. Výstava Glass is more má přiznačný název. Sklo je materiál, který spojuje alchymii s pokročilou technologií. Materiál, jenž má tisíce možností tvarů a užití. Zrovna tak jako keramika, jejíž využití v architektuře zde bylo prezentováno pracemi více než šedesáti architektů a designérů z celého světa. Tato výstava byla mimochodem vyvrcholením pětiletého projektu Evropského keramického centra (ekwc).

Česká republika byla na výstavě zastoupena designérem Matějem Chaberou, který představil svoje barové židle z bronzu a kovové závěsné a stolní lampičky. Vzhled lampiček je založen na poměrně jednoduchém nápadu. Ohnout trubku, na oba konce umístit žádesign rovku (nejlépe úspornou) – a je to. Vypadá to zajímavě a tak trochu navozuje atmosféru šedesátých let. Barovou židli si nejdříve musíte trochu zahřát vlastním teplem, to je pravda. Bronz je přece jenom studený materiál. Židle jsou nejen originální, ale kupodivu i velmi pohodlné. O to přece v designu také jde. Matěj Chabera na výstavě zaujal.

„Konzumenti jsou více kritičtí k výrobcům i výrobkům v ekologickém smyslu,“ říká Bas Sanders ze společnosti Sanders Innovation. „Chování zákazníka je čím dále více ovlivňováno nejen otázkou, co výrobci produkují, ale i z čeho a jak.“ Ekologická výroba se stává normou. Použité suroviny a technologie hrají důležitou roli, zrovna jako řešení, co s výrobkem po jeho upotřebení. Některé materiály, které dříve byly podceňované pro svoje laciné vzezření, jsou nyní naopak velmi trendy. Například z papírové lepenky jdou udělat úžasné věci.

„Správný design výrobků snižuje závislost na přírodních zdrojích, činí výrobky snáze proveditelné a recyklovatelné a respektuje lidské potřeby. Všechno začíná správným designem,“ tvrdí Berend Aanraad z ICSE (International Center for Sustainable Excellence), organizace, která podporuje a propaguje ekologické projekty.

Zajímavé byly i některé nápady, jak zpříjemnit šedá města a dodat jim zeleň. Tak například pouliční úsporné osvětlení umístěné v korunách stromů dává večer městské ulici úžasnou atmosféru. Anebo autobusová zastávka jako altán porostlý bylinkami. Je libo trochu bazalky do salátu? Můžete si utrhnout během čekání na svůj spoj.

Brambora na fialovo

Vyhladovělý návštěvník nakonec také zjistil, že stylové bylo na Dutch Design Week i jídlo. Jeden koutek s občerstvením se jmenoval The Potato Eaters – Pojídači brambor, stejně jako slavný obraz Vincenta van Gogha. Hlavním artiklem tu tudíž nebyly párky s hořčicí, ale brambory na různé způsoby. Plněná brambora byla výborná, ale fialová jako inkoust. Na můj dotaz, zda snad nechtějí návštěvníky otrávit, mi odpověděli, že se jedná o zvláštní odrůdu brambory, která se jmenuje „truffel“. Vyznačuje se tím, že vařením zfialoví. Čím déle ji vaříte, tím víc vypadá, jako kdybyste ji vytáhli rovnou z kalamáře a ne z hrnce. Autorky tohoto stánku – Marriët Willems a Simone Kroon ze studia House of Origin – jsou absolventkami Akademide designu v Eindhovenu a kromě návrhů výrobků z přírodních materiálů se zabývají především designem jídla. Jejich knížka s recepty o tradičním jídle z Holandska byla oceněna jako Kuchařka roku 2008. „Jídlo vám řekne mnoho o lidech, jejich tradicích, jejich hodnotách a jejich životním stylu, proto je design jídla tak fascinující.“

Na závěr ještě jeden příjemný dojem. Vstup na naprostou většinu výstav a přednášek byl zdarma. To pokládám za velmi dobrý počin při propagaci designu mezi širokou veřejností. A návštěvnost tomu nasvědčovala. Ředitel výstavy Hans Robertus byl spokojen. Letošní ročník navštívilo rekordních 115 tisíc návštěvníků. Organizátoři, finančně podporovaní radnicí, si kladou za cíl rozvíjet zdejší kulturní, ekonomické a profesionální klima. „Eindhoven jako město designu,“ shrnula to za všechny návrhářka a fotografka Marielle Leenders, „pro mne představuje budoucnost a nové šance.“

O autorovi| Jitka Prokopičová, spolupracovnice Pátku

Autor: