Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Škoda neuzná vady kvůli bionaftě

Česko

PRAHA Od soboty řidiči v Česku musí místo nafty tankovat bionaftu. Ta však za určitých okolností může způsobit poškození některých částí motoru. Výrobci automobilů se však k takovým závadám nebudou znát.

„Kdyby taková situace nastala, muselo by se to řešit individuálně. Pokud by se ukázalo, že to nebylo vadou motoru, ale vadou paliva, tak by se dotyčný musel obrátit tam, kde to vadné palivo načerpal. My bychom na toto záruku neposkytli,“ řekl Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí největšího výrobce aut v Česku Škoda Auto.

Na koho se tedy budou moci majitelé vozů obracet, pokud jejich stroj bude poškozen kvůli palivu? „Pokud by bylo bezpečně prokázáno, že v důsledku tankování pohonných hmot s biopříměsí vznikla škoda na majetku, a čerpací stanice plnily nařízení v souladu se zákonem či vyhláškou a bylo prokázáno, že tak plnily správně, tak by za vzniklou škodu měl odpovídat stát,“ říká například advokát Josef Lžičař.

Pokračování na straně 2

Dokončení ze strany 1

„Odpovědnost státu by měla připadat v úvahu. Já si myslím, že by se to mohlo opřít o vyšší právní předpis a to je listina práv a svobod. Tam se píše, že každý má právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím soudu, nebo jiného státního orgánu,“ dodává Lžičař. Vlastnické právo je totiž nedotknutelné a ten, kdo způsobí vlastníkovi škodu, je za ni také odpovědný. V tomto případě by to byl stát.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman včera na tiskové konferenci popřel, že by přimíchávání malého množství biosložky do motorové nafty, mohlo uškodit dieselovým motorům. „Česká i evropská norma považuje palivo s příměsí metylesteru do pěti procent stále za motorovou naftu,“ říká Říman.

Motorista ale může u čerpací stanice načerpat palivo, které bude obsahovat více nebo méně biosložky, její podíl však nesmí překročit pět procent. „Nečekejme ale od biopaliv zázraky. Jejich výroba je drahá a náročná na prostor,“ dodává Říman.

Nafta s přidáním biosložky nemění v tomto poměru své vlastnosti. Kvalitu paliva kontroluje Česká obchodní inspekce a celní správa. „V pondělí odebrali naši kontroloři prvních 20 vzorků bionafty, kterou budeme mimo jiné testovat na přítomnost biosložky,“ řekla ředitelka inspekce Jana Příhodová. Výsledky mají být známy do pěti dnů. Od ledna by se měla biosložka přidávat i do benzinu. V roce 2009 by její podíl v naftě měl být 4,5% a 3,5% v benzinu.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...