Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Škodě vzrostl zisk o 561 procent

Česko

Automobilka letos prodala již 179 tisíc vozů, o čtvrtinu víc než loni za srovnatelné období

MLADÁ BOLESLAV Automobilový trh v Evropě ožívá a na výsledcích automobilky Škoda Auto je to velmi dobře vidět. Letos v prvním čtvrtletí vydělala 2,06 miliardy korun. Meziročně to představuje obří nárůst o 561 procent.

Tržby automobilky se zvýšily o 32 procent na 52,5 miliardy korun. Agentury o tom informoval mluvčí firmy Jaroslav Černý. Firma prodala od ledna do března 178 900 vozů, o čtvrtinu víc než za stejné období loni.

Na dobrých výsledcích se projevil kromě vyššího odbytu také pozitivní vliv směnných kurzů. „Navzdory nadále panující nejistotě na světových trzích očekáváme i pro zbytek roku nárůst počtu dodávek oproti roku 2009,“ uvedl pro ČTK člen představenstva společnosti Reinhard Fleger.

Za zvýšením počtu dodávek v prvním čtvrtletí stojí především růst čínského trhu a pozitivní vývoj ve střední Evropě. Znát byl i zvýšený zájem českých motoristů. Na českém trhu se totiž letos prodalo 13 300 aut, tedy meziročně téměř o třetinu víc.

„Na prodejních výsledcích je znát, že se trhy západní Evropy vzpamatovávají z ekonomické recese. Výjimkou je Německo, kde proti loňsku došlo v prvním čtvrtletí k poklesu automobilového trhu téměř o čtvrtinu. Pokud jde o dodávky zákazníkům, profitujeme z vývoje Číny, trhu, který se dynamicky rozvíjí. Potěšitelné jsou i prodeje v České republice. Podíl na domácím trhu tak dosáhl 33,5 procenta,“ dodal Fleger.

Škoda Auto sází letos na Rusko Mladoboleslavská automobilka si opět dělá velké plány na ruském trhu, který se po loňském propadu začíná pomalu vzpamatovávat. Letos by chtěla v Rusku prodat až o třetinu více škodovek než v předchozím krizovém roce a dosáhnout tříprocentního podílu na trhu. K cíli má pomoci i spuštění plné montáže modernizovaného modelu Fabia v továrně Volkswagenu v Kaluze, vzdálené asi 200 kilometrů od Moskvy. Rusko ještě v roce 2008 bylo na nejlepší cestě stát se co do počtu prodaných aut největším trhem v Evropě. Poté však zemi prudce zasáhla finanční a ekonomická krize, která způsobila recesi, tisíce lidí připravila o práci a zhoršila přístup k úvěrům.

„Krize postihla ruský trh velmi silně. Prodeje klesly o polovinu, tedy skoro nejvíce na světě. Propad pokračoval i v prvním čtvrtletí 2010,“ řekl ČTK Martin Jahn, který má na starosti prodej koncernových vozů v Rusku.

Dubnová čísla však zřejmě potvrdí, že se opět začíná blýskat na lepší časy.

Ato nejen díky programu šrotovného, který ruská vláda spustila, aby povzbudilo poptávku po autech domácí výroby, včetně fabií a octavií z Kalugy.

„Zdá se, že ruskému hospodářství se daří lépe. Klesá inflace, snižují se úroky v bankách i nezaměstnanost a rubl posiluje,“ upozornil Jahn ČTK na příznivé faktory. Trh by podle něj letos mohl vzrůst na 1,6 milionu nových aut a dodávek, což je sice méně než před krizí (předloni 2,7 milionu vozů), ale více než loňských 1,47 milionu.

„Jestli vše půjde dobře, na předkrizovou úroveň se trh vrátí v letech 2013 či 2014,“ předpověděl Jahn. „Každopádně Rusko bude vždy patřit k nejdůležitějším trhům v Evropě,“ dodal.

Využití slibných perspektiv závisí hlavně na výrobě v Rusku, kde třicetiprocentní cla účinně brání dovozu zejména lacinějších modelů, a i proto je výroba fabií v Kaluze tak důležitá. Do svého ruského závodu koncern už investoval na 570 milionů eur a v plném cyklu se tu kromě Škody Fabia montují i model Octavia a Volkswageny Tiguan. Další modely tu podstupují jednodušší montáž ze základních celků. Plná kapacita továrny činí až 150 tisíc vozů ročně.

„Všichni vědí, že škodovka je velmi kvalitní vůz, ale je třeba udržet i atraktivní cenu,“ řekl Jahn ČTK. Firma se proto rozhodla k šrotovací prémii 50 tisíc rublů od státu (skoro 33 tisíc korun) přidat i slevu ve stejné výši. Nejlacinější fabie se v Rusku dosud prodávala od 389 tisíc rublů (asi 256 tisíc korun), což byla i cena zlevněného Fordu Focus o třídu výš a více než dvojnásobek ceny nejlacinější lady z Togliatti. Nyní by se nejlevnější fabie mohla sehnat už za ekvivalent 190 tisíc korun.

Graf

Jak se prodávají vozy Škoda

Autor: