Neděle 26. května 2024, svátek má Filip
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Škodovku táhne export

Česko

Společnost Škoda Auto dosáhla rekordního zisku 16 miliard korun. Zájem v cizině roste

PRAHA Loňský rok se stal nejúspěšnějším obdobím v dosavadní historii automobilky Škoda Auto. Za rok 2007 společnost vykázala čistý zisk ve výši necelých 16 miliard korun, což je o 44,5 procenta více než předloni. Firma přitom dosáhla tržeb téměř 222 miliard korun. O výsledcích včera informoval předseda představenstva Reinhard Jung.

O automobily značky Škoda je ve světě zájem. Firma vloni dokázala prodat více než 630 tisíc vozů, což je téměř 15procentní nárůst ve srovnání s rokem 2006.

Nejvíce vozidel (více než polovina) skončilo v zemích západní Evropy, což je hlavní odbytiště společnosti. V regionu střední Evropy firma vloni prodala přes 142 tisíc vozů, na východě Evropy více než 95 tisíc aut.

Meziročně nejvyšší nárůst prodejů zaznamenala Škoda Auto v Asii a zámoří. Dokázala zde prodat přes 65 tisíc vozidel, o 79 procent více než předloni.

Nejlépe na odbyt šly nové Octavie. Tento model si vloni koupilo více než 237 tisíc zákazníků, což znamená 18procentní meziroční nárůst. Naopak mírně poklesl zájem o vozy Fabia. Vloni jich bylo prodáno necelých 233 tisíc, o pět procent méně než předloni. O Roomster projevilo zájem více než 66 tisíc zákazníků, vozů Superb bylo prodáno přes 20 tisíc.

O co více se daří vozům Škoda prosazovat se v zahraničí, o to méně již v tuzemsku. Automobily Škoda si v Česku sice stále drží dominantní prvenství v počtu prodaných nových vozů, jejich podíl na trhu ale stále pozvolna klesá. Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo vloni v Česku prodáno 132 542 nových osobních aut a z toho bylo 49 094 vozů značky Škoda (podíl 37 procent). „Prodej osobních vozidel Škoda v Česku sice klesá, když se ale zohlední také malá užitková vozidla kategorie N1, podíl škodovek je v podstatě stabilní,“ uvedl Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Ještě před čtyřmi lety ale měla Škoda Auto téměř polovinu tuzemského trhu, a to počty prodejů nových osobních vozidel jsou v posledních letech ustálené. „Dlouhodobě udržet padesátiprocentní podíl na trhu je při dnešní konkurenci velmi obtížné. Naším cílem je být v Česku stále hlavní značkou prodávaných osobních vozů,“ říká Jaroslav Černý, mluvčí Škody Auto.

Odstup škodovek je ale stále obrovský. Daleko za nimi jsou vozy Ford s podílem přes šest procent a Renault. Ten vloni prodal v Česku 7477 osobních aut a získal podíl necelých šest procent. Přes pět procent podílu se vloni v Česku dostaly už jen vozy Volkswagen.

***

Jak roste Škoda Auto

Rok 2005 2006 2007

Prodej vozů 492 111 549 667 630 032

Tržby

(miliardy korun) 187,38 203,66 221,97

Čistý zisk

(miliardy korun) 7,89 11,06 15,98

Počet zaměstnanců

(k 31. 12. roku) 26 742 27 680 29 141

(Zdroj: Škoda Auto)

Prodej nových osobních automobilů registrovaných v ČR

Rok 2004 2005 2006 2007 leden a únor

2008

Osobní vozidla celkem* 125 768 127 376 123 987 132 542 20 728

Z toho vozidla značky Škoda* 60 333 56 743 51 833 49 094 6765

Podíl vozidel Škoda

na trhu osobních vozidel (v %) 47,97 44,55 41,81 37,04 32,64

* V tabulce jsou uvedeny osobní automobily kategorie M1 bez malých užitkových

vozidel (kategorie N1) (Zdroj: Svaz dovozců automobilů)

Odstup škodovek na českém trhu je obrovský. Daleko za nimi jsou Ford a Renault.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!