Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Škodovky, které trh nedobyly

Česko

PRAHA Zařazení nově vyvinutého vozu do sériové výroby nezáleží jen na jeho kvalitě. Kromě ekonomických důvodů ovlivňují toto rozhodnutí i politické a strategické ohledy. Mladoboleslavská automobilka ŠkodaAuto má na tomto poli více než bohaté zkušenosti.

„Ve Škodovce vznikla celá řada prototypů, které byly na svou dobu velmi moderní, ale nebyly nasazeny do sériové výroby,“ řekl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Na počátku třicátých let minulého století automobilka například přišla s prototypem lidového osobního automobilu Škoda 932. Tento vůz, přezdívaný Kadlomobil (podle křestního jména tehdejšího ředitele Škodovky), byl technicky velmi vyspělý, ale podle specialisty na historii vozů Škoda Lukáše Nachtmanna předběhl svou dobu. Kadlomobil se nikdy nedostal do sériové výroby a celkem se ho vyrobily asi jen tři kusy.

Další série kvalitních prototypů, které se ale nedostaly do sériové výroby, byla vyvinuta v šedesátých a sedmdesátých letech. „Jednalo se o typovou řadu 720 a 760. Bylo to poměrně velké množství vozů, které se lišily jen v detailech,“ řekl Nachtmann, který je také spoluautorem knihy Škoda - auta známá i neznámá.

Na vývoji této typové řady spolupracovala česká Škodovka s NDR, ale projekt se podle odborníků potýkal se střídavým zájmem a nezájmem právě ze strany NDR a s nedostatkem finančních prostředků. „Důvodem ztroskotání tohoto projektu byly částečně politické a částečně ekonomické důvody,“ řekl Šípek.

Za éry socialismu se podle něho všechny podniky potýkaly s nedostatkem peněz na inovace. Navíc firmy jako právě Škoda nebo výrobce motocyklů Jawa nesměly konkurovat například sovětským výrobkům, Šípek dodal.

„Za minulého režimu byly uzavřeny smlouvy v rámci RVHP, které zajišťovaly, že si firmy nebudou konkurovat, ale také nebyly peníze na vývoj,“ dodal Nachtmann.

Od dubna 1991, kdy se Škoda stala součástí německého koncernu Volkswagen, již při rozhodování o zavedení či rozšíření sériové výroby převažují důvody čistě ekonomické. V automobilovém průmyslu je veřejným tajemstvím, že výroba modelu Škoda Superb Combi byla omezena, protože přímo konkurovala vozu Volkswagen Passat Variant. „V tomto případě byl důvodem spíš ekonomický propočet. Firmě by se nevyplatilo vyrábět dva různé vozy v malých sériích,“ řekl Šípek. Přestože se některá auta do sériové výroby nedostanou, je podle Šípka důležité, že si Škoda zachovala svůj vývojový potenciál právě díky tomu, že inovace ve firmě pokračovaly kontinuálně.

Autor: