„Za loňský rok jsme přijali 458 žádostí o náhradu škod způsobených nějakým výtlukem na silnicích, které máme ve správě,“ říká mluvčí pražské Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.
Odškodnění řidičů za proražené pneumatiky, poškozená kola nebo podvozky kvůli stavu pražských silnic vyšla za loňský rok zhruba na milion korun. Ovšem ne samotnou správu. „Jako oprávněné jsme uznali zhruba tři čtvrtiny žádostí. Ty pak řeší pojišťovna, se kterou máme smlouvu, a ta řidiče odškodní,“ popisuje Mrázek.
Řidiči ovšem musí nehodu řádně doložit – vyplněným formulářem a plánkem, kde k ní došlo. Podle expertů je nejlepší celou situaci také vyfotografovat.
„Chce to co nejlépe zdokumentovat, řada lidí si vymýšlí a jenom to zkouší,“ říká Alexander Zdražil z litoměřické pobočky Správy a údržby silnic Ústeckého kraje, kde za letošní zimu měli do dvaceti žádostí o odškodnění. Správa je předává na posouzení rovnou smluvní pojišťovně.
Úspěch se žádostí o odškodnění nemají řidiči jistý. Řada majitelů a správců silnic se totiž brání například tím, že řidič je povinen přizpůsobit jízdu stavu vozovky. Takže pokud je silnice rozbitá celá, správci často vinu na škodě odmítají.
„Náhradu lze přiznat v případě neočekávané události, tedy pokud řidič například najede na ojedinělý výtluk na jinak rovné a hladké vozovce,“ uvedl mluvčí Plzeňského kraje René Zeithaml.