Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Školné není na pořadu dne

Česko

  8:50
PRAHA - Státní maturity doplácejí na svou špatnou image. Školy je přitom původně samy požadovaly, říká v rozhovoru pro LN ministryně školství za Stranu zelených Dana Kuchtová.

Reformátorka? Ministryně Dana Kuchtová. foto: Ondřej NěmecLidové noviny

LN Nedávno jste svým náměstkem jmenovala Jaromíra Soukupa, který sponzoroval předvolební kampaň vaší strany. Proč jste si ho tam přivedla?

 Pan Soukup je právník a velmi schopný ekonom. Proto je mým náměstkem, ne kvůli tomu, že byl náš sponzor. Peníze z předvolební kampaně jsme už splatili a nyní jsme vyrovnáni.

LN Soukup vlastní mediální agenturu, která nyní získala zakázku u Lesů ČR. Nepovažujete za střet zájmů, že váš náměstek stále podniká a jeho firma dostává státní zakázky?

 On nepodniká. Moje podmínka byla, aby z odstoupil z představenstva své firmy. On ji stále vlastní, ale neřídí ji. Střet zájmů v tom nevidím. Ministerstvo školství nemá s Lesy ČR žádný vztah. A já bych nikdy nepřistoupila na to, aby získal zakázku z ministerstva školství. Za tím si budu stát.

LN Pojďme ke školství. V září startuje reforma, v prvních a šestých třídách začnou kantoři učit podle nových osnov, které si zčásti sami vymyslí. Cítíte nervozitu?

 Mám trochu pocit nejistoty, jak to konkrétně dopadne. Strach ale nemám. Myslím, že mnoho učitelů pochopilo, o čem reforma je, a že na tom skutečně pracovali.

LN Mnoho škol ale zároveň s přípravou nových osnov dosud nezačalo. Dokázalo ministerstvo učitelům dostatečně vysvětlit, co po nich vlastně chce a proč?

 Musím říci, že u mých předchůdkyň byla propagace té reformy trochu zanedbána. Na tom se shodují ředitelé i učitelé. Když jsem nastoupila do funkce, řekla jsem, že se pokusím reformu více propagovat. V rámci finančních možností na tom pracujeme.

LN Na co dalšího se teď chcete na ministerstvu zaměřit?

 První prioritou je školská reforma. Druhou je nepřipustit, aby se učitelům snížily platy a aby se ve školách masově propouštělo. Třetí prioritou je dobře administrovat evropské peníze, které k nám na ministerstvo přitečou.

LN Tam má jít asi o 130 miliard. Kam tyto peníze půjdou?

 Domlouváme se na tom, že by se část těchto peněz měla dostat přímo do škol. Prioritou bude výuka cizích jazyků. Chtěla bych posílit zahraniční výměny žáků i učitelů. Chceme, aby naši učitelé vyjížděli ven, učili se jazyky a potom dokázali správně učit své žáky. Další část těch evropských peněz půjde do vědy a výzkumu.

LN Patrně nejvýraznějším školským tématem jsou nyní státní maturity. Jak je možné, že za osm let a 200 vynaložených milionů korun není ten projekt stále kvalitně připravený a musel se o odložit o další dva roky?

 Ta kritika je na místě. Hlavní problém vidím v tom, že se měnila politická zadání. Chyběla tu jednotná koncepce. V Cermatu, úřadu, který státní maturity připravuje, jsou jistě odborníci. Vytkla bych jim ale, že dnes nedokáží uznat některé svoje chyby.

LN Jaké zadání dáte Cermatu vy?

 To nezadám sama, musí to být politický kompromis. Jinak to zase dopadne tak, že přijde jiná ministryně a zase se to změní. Diskuze musí proběhnout ještě ohledně jazyků. Máme na to dva roky, to je poměrně dost času.

LN Jak by podle vás jazyková zkouška měla vypadat?

 Žáci si budou moci vybrat ze dvou úrovní jazykové zkoušky, z nižší a vyšší. Když se potom budou hlásit na vysokou školu, tak ta dá přednost tomu, kdo složil tu vyšší úroveň. Z neformálních debat s rektory mám pocit, že pokud to bude garantovaná zkouška, budou k tomu přihlížet.

LN Neobáváte se, že se státní maturitu nepodaří připravit ani za ty dva roky? Netrvá už ministerstvo na tomto projektu jen kvůli tomu, že stál tolik peněz?

 Myslím, že koncept státní maturity je správný. Pokračovat v něm budeme nejen kvůli investovaným penězům, ale protože má skutečně smysl. Jde opravdu o zachování určité kvality a určitého stupně vzdělání.

LN Podaří se tomuto projektu do těch dvou let vrátit renomé, které teď u žáků ani učitelů nemá?

 A víte, že tak to na začátku vůbec nebylo? Když jsem se dívala na starší záznamy, tak školy naopak po státní maturitě volaly. Problém se státní maturitou je skutečně ta image. Připravovalo se to dlouho, stálo to velké peníze a ten výsledek tu jakoby není.

LN Jako jediná vládní strana nesouhlasíte se školným na vysokých školách. Proč? Nemyslíte, že by se tím zvýšila kvalita výuky? Studenti by si studia více vážili a kantoři by zase měli větší motivaci se jim věnovat.

 Když bude klientský systém, tak se tento stav může změnit. Kdybychom ale nyní měli platit přímé školné, aby to mělo nějaký přínos pro rozpočet, bylo by to demotivující pro střední a nižší třídu. Část studentů by na to nedosáhla.

LN Není ale podle vás na čase si říct: chceme konkurenceschopné vysoké školy, ale jen ze státního rozpočtu to neutáhneme?

 To je pravda, jen z rozpočtu to nepůjde. Já se do budoucna nebráním odloženému školnému. Nejsou pro to ale zatím připraveny podmínky. Není tu systém studentských půjček, spoření na studium také většinou neprobíhá.

LN A budete chtít tyto podmínky nějak připravit?

 Ano, na tom pracujeme. Je tam ale mnoho neznámých. Myslím, že školné je v nejbližších čtyřech letech nereálné.

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....