Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Školní zralost Honzíkův příběh aneb Jak zjistit, jestli je naše dítě zralé pro školní docházku

Česko

S Honzíkovou rodinou jsem se poprvé setkala před dvěma lety. Asistovala jsem při výběru střední školy pro jejich prvorozeného syna. Honzíka vzali s sebou na jednu konzultaci – nemohl přece zůstat sám doma – a do poradny si přinesl svou oblíbenou stavebnici, se kterou si celou dobu soustředěně hrál. Po čase se na mě rodina obrátila s tím, že uvažují o možnosti Honzíka poslat předčasně do školy. V té době mu bylo pět let. Honzík je narozený v září, ale odmalička se jevil jako velmi bystré dítě, proto rodiče chtěli, aby zahájil svoji školní docházku krátce před dovršením šestého roku věku.

Začali jsme pravidelně konzultovat.

Pro zjištění, jestli je Honzík pro školu opravdu zralý, jsem doporučila návštěvu několika specialistů. Nejdříve bylo třeba zjistit jeho zdravotní stav. Rodina zašla k pediatrovi a ten s jistými výhradami (chlapec ještě neměl neštovice a často stonal) předčasný nástup do školy nevyloučil. Dále jsme řešili motorickou obratnost. Honzík je šikovný na míčové hry. Pokud ale jde o jemnou motoriku, měl v počátcích našich setkávání ztuhlé zápěstí a jeho úchop pastelky měl velmi daleko k ideálu.

Navíc v té době neměl ještě vyhraněnou lateralitu – tužku držel střídavě v pravé a levé ruce.

Problémy měl také s výslovností.

Rodině jsem doporučila speciálního pedagoga. Chlapec se brzy zapojil do grafomotorického kroužku Petry Plačkové. Postupně převážila levá ruka a po čase ztratil Honzík nechuť ke kreslení. Současně se výrazně zlepšily i jeho řečové schopnosti.

Další důležitou oblastí školní zralosti je pozornost a pracovní návyky.

V tomto ohledu měl Honzík ještě rezervy. Při spontánní hře se dokázal již tehdy velmi dlouho soustředit na to, co jej bavilo. Méně oblíbené činnosti však vykonával jen velmi krátce, pozornost záhy uvadla. Rodina proto navštívila dětského psychologa, který shledal drobné nedostatky ve schopnosti koncentrovat se na strukturovanou činnost a dal rodině jasná doporučení, jak tento nedostatek odstranit. Pomohly i hry, které rozvoj koncentrace podporují.

Rozumové předpoklady, stejně jako zbývající „položky“ sledované při posuzování školní zralosti, emoční a sociální zralost, sebeobsluha a samostatnost, byly bez problémů. Navzdory všem doporučením ale Honzík nakonec do školy nenastoupil. Před termínem zápisu jsme se jej zeptali na jeho názor, a ten byl jasný: „Já chci ještě zůstat ve školce. Slyšel jsem od bráchy, že školáci nechodí moc často dopoledne ven a hrát si můžou až v odpolední družině.“ Rodiče jeho přání vyšli vstříc a tento jejich přístup lze jen doporučit.

O autorovi| Pavla Houštecká, studijní poradkyně

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!