Generální zkouška státních maturit potvrdila, že úroveň našeho středního školství je nevalná. Ministr školství Dobeš v tom vidí potvrzení toho, že zavedení státní maturity na jaře příštího roku je nezbytné a že prostřednictvím státní maturity dojde ke zlepšení úrovně českých středních škol. Domnívám se, že toto jeho přesvědčení je poněkud povrchní. Pokles úrovně středního školství v ČR v posledních letech je způsoben celým komplexem příčin. Změnu k lepšímu může způsobit pouze zásadní reforma zaměřená na odstranění následujících příčin neutěšeného stavu:
Naprosto nesmyslný způsob financování středních škol ze strany státu (a nejen středních škol), který nejvíce zohledňuje počet žáků vzdělávaných na jednotlivých středních školách. Kvalita vzdělávání a kvalita absolventů středních škol není v rámci tohoto financování prakticky brána v úvahu.
Další příčinou negativního stavu ve středním školství je i skutečnost, že soukromé střední školy vybírající školné dostávají navíc ze státního rozpočtu dotace dosahující až 90 procent nákladů na svoji činnost, což vede k tomu, že podnikání v oblasti vzdělávání na soukromých středních školách je velmi lukrativní. To způsobuje, že vzniklo příliš mnoho soukromých středních škol s tím, že na některých z nich není výuka zabezpečena na dostatečně vysoké personální a materiální úrovni.
Nepříznivou skutečností je také to, že síť krajských i soukromých středních škol je přebujelá, takže by v rámci optimalizace této sítě mělo mimo jiného dojít i k redukci počtu. Kraje však zatím neprojevily zřetelnou snahu k provedení takového kroku.
Podstatnou roli hraje také fakt, že kvůli nízkému finančnímu ohodnocení učitelů na českých školách odcházejí ti nejlepší z nich často mimo školství, což nutně musí vést k určitému poklesu úrovně vzdělávacího procesu na těchto školách.
V neposlední řadě bylo střední školství poškozeno přehnanou liberalizací, tj. volností v učebních programech jednotlivých škol. Úroveň českého středního školství se zlepší, až zavedení státních maturit bude doplněno dalšími podstatnými změnami odstraňujícími výše zmíněné negativní vlivy.
Ivan Ohlídal, poslanec ČSSD a vysokoškolský profesor