Neděle 29. května 2022, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Školy jsou s reformou spokojeny

Česko

PRAHA Spíše pozitivně než negativně hodnotí učitelé i žáci změny, které přinesla kurikulární reforma a s ní spojená větší volnost při výuce. Takové jsou výsledky dotazníkového šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) provedeného v roce 2010 na reprezentativním vzorku ředitelů, učitelů i žáků 7. a 9. ročníků ze 198 základních škol ohledně průběhu kurikulární reformy v uplynulých dvou letech.

Předmětem dotazníků byla výuka podle školních vzdělávacích programů (ŠVP). Zjišťovaly se názory na úspěšnost reformy a hodnotily se přínosy a problémy škol související s jejím zavedením.

Přechod na výuku podle ŠVP vnímají ředitelé i učitelé spíše pozitivně. Nejlépe byly hodnoceny změny ve spolupráci učitelů – častěji se setkávali, koordinovali výuku, hospitovali, konzultovali – a v zapojení žáků do výuky. Učitelé pozitivně hodnotili změny, které se týkají užívání nových metod práce (průřezová témata, směrování žáků ke klíčovým kompetencím, propojování výuky s praxí).

Problém: motivace žáků k učení Nejméně pozitivních změn se podle učitelů událo ve vztazích mezi žáky školy a ve spolupráci mezi učiteli a rodiči. Největší problémy při výuce mají učitelé s motivováním žáků k učení, hodnocením klíčových kompetencí a dosahováním školních výstupů, které si stanovili v ŠVP (naučit všechny žáky minimální stanovené kvantum látky, dovést žáky na konci roku či pololetí ke stanovenému porozumění jevům). Učitelé a ředitelé zmiňovali také finanční a materiální problémy.

Žáci 7. a 9. ročníků ZŠ jsou k učení shodně motivováni zejména touhou obstát v předmětech, které je zajímají, a mít dobré známky. Motivaci k učení rovněž zvyšuje časté přesvědčení, že se vědomosti a dovednosti mohou v životě někdy hodit. Ovšem největší motivací k učení pro žáky 9. ročníků je dostat se na vybranou střední školu.

Žáci 9. ročníků považují výuku na 2. stupni za vcelku přínosnou, především jim poskytla zajímavé zážitky a zkušenosti, dala vědomosti a dovednosti, které mohou uplatnit v praxi.

Výuku na 2. stupni nejhůře hodnotí žáci v Praze, nejlépe naopak v Ústeckém a Karlovarském kraji. Pražským žákům se nezdá dost atraktivní, v Karlovarském kraji je tento vliv na celkové hodnocení reformy zanedbatelný.

Šetření také ukázalo, že hodnocení žáků i učitelů není nijak výrazně spojeno s konkrétními školami a je ovlivněno spíše individuálními faktory, tedy tím, co jednotlivci od vzdělávání očekávají.

Hlavní závěry šetření jsou vystaveny na www.uiv.cz.

Autor:

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...