Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Školy marně hledají angličtináře

Česko

Zpráva České inspekce ukázala slabiny škol: nedostatek kvalifikovaných učitelů angličtiny. Přitom se chce tento jazyk učit většina dětí.

PRAHA Vypadá to, že najít dobrého učitele cizího jazyka je pro školy nadlidským úkolem. Podle poslední výroční zprávy České školní inspekce, kterou mají LN k dispozici, je právě nedostatek kvalifikovaných vyučujících jazyků jedním z největších minusů škol. Přestože jde o dlouhodobý nedostatek, nyní se ukazuje, že se dál prohlubuje, místo aby se zlepšoval.

„Kvalifikovaných učitelů je stále velice málo. Od minulého školního roku se navíc vyučuje cizí jazyk na základních školách již od třetí třídy, poptávka po kantorech se tedy zvýšila,“ řekl mluvčí školní inspekce Libor Vacek.

Největší poptávka je po kvalifikovaných učitelích anglického jazyka a po rodilých mluvčích. Podle inspektorů jich na základních a středních školách učí jen dvě procenta. Nekvalifikovaných učitelů anglického jazyka je na základních školách čtvrtina, na středních dokonce až třetina. Z toho 17 procent nemá ani vysokoškolské vzdělání.

Právě výuku anglického jazyka si totiž volí nejvíce žáků. V loňském školním roce si ho vybralo 95 procent žáků základních škol. U ostatních jazyků, jako je třeba němčina či francouzština, školy nedostatek odborníků nepociťují. „Dalším důvodem, proč je vystudovaných pedagogů stále nedostatek, jsou i finance. Školy nemají dostatek peněz na to, aby je zaplatily,“ dodal Vacek.

Ale potíž s jazykáři se netýká pouze základních a středních škol. Výuku anglického jazyka nabízí již více než polovina mateřských školek. I ty ale nemohou sehnat někoho, kdo nejenže umí jazyk, ale má i odpovídající vzdělání pro práci s předškolními dětmi. Podle zjištění inspektorů zde často učí externisté. Kontroverzní přihlášky Inspekce zkoumala také to, jak jsou školy i žáci spokojeni s novým systémem přihlášek na střední školy. Loni si totiž žáci poprvé mohli podat do prvního kola přijímaček přihlášky hned na tři školy. To se nelíbí školám. Kvůli novému systému jim přibyla administrativa a nejistota. Do poslední chvíle totiž nevědí, kolik dětí do prvních ročníků nastoupí.

Inspekční zpráva ukázala, že nový systém nijak zásadně nenadchl ani žáky, očekávalo se, že oproti minulému bude hodnocen více pozitivně. „S výsledkem přijímacího řízení, tedy s přijetím na některý zvolený obor, bylo spokojeno osmašedesát procent uchazečů. Což je stejně, jako když jsme šetření dělali před čtyřmi roky, kdy si žáci mohli dávat v prvním kole pouze jednu přihlášku,“ reagoval Libor Vacek.

Přestože je nový systém kritizovaný, ministerstvo školství ho zatím měnit nebude. Chce ještě jeden rok počkat, zda se názory nezmění, jako tomu bylo u zavedení jedné přihlášky v roce 2005.

***

Inspekční zpráva Co zjistili na školách inspektoři

Ve školním roce 2008/2009 si výuku anglického jazyka zvolilo 94,6 procenta dětí. Největší zájem byl v Jihomoravském, Zlínském a Pardubickém kraji. 80procentní zájem o tento jazyk byl v příhraničních krajích s Německem. 61 procent ZŠ vidí největší překážku v zajištění kvality povinné výuky angličtiny v nedostatku kvalifikovaných učitelů, 53 procent i v nedostatku peněz.

Největší nedostatek učitelů s kvalifikací mělo 88, 5 % škol v Karlovarském kraji. Nedostatek mzdových prostředků nejméně pociťují školy v Moravskoslezském a Jihočeském kraji, nejvíce v Praze. Nejvíce kvalifikovaných učitelů mají gymnázia (96,5 %), v ostatních středních školách byl jejich podíl 64,4 % a ve sledovaných hodinách výuky angličtiny nebyl přítomný žádný rodilý mluvčí.

Autor: