Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Skončil na Dakaru sedmý. S muzejním autem

Česko

PRAHA Patří mezi největší překvapení letošní Rallye Dakar. Miroslav Zapletal s navigátorem Tomášem Ouředníčkem skončili v prestižní kategorii automobilů na sedmém místě, čímž zaznamenali největší český úspěch na letošním Dakaru. Navíc se jedná i o historicky nejlepší umístění české posádky mezi automobily.

* Co pro vás umístění v elitní desítce v nejtěžším rallye na světě znamená?

Je to pro náš minitým, který tvoří závodník, spolujezdec a dva mechanici, výsledek z říše snů. Nedokázal jsem si představit, že bychom mohli skončit tak vysoko.

* Byl to pro vás teprve druhý Dakar. V čem byl jiný od toho afrického, na kterém jste byl před dvěma lety?

Já si to nedovolím moc srovnávat, ale můžu říct, že podle mě nebyl závod v Jižní Americe horší než ten africký. Navíc kombinace pouště s velehorami byla fascinující.

* Zaznamenali jste během závodu nějaké technické potíže?

No, největší problémy jsme si nadělali sami.

* Co se stalo?

Při jedné z nejtěžších etap jsme se potýkali s problémy s kontrolní navigací a do toho jsme zjistili, že auto nějak nejede. Nejdříve jsme nevěděli, co se děje, pak jsme problémy začali přičítat vysoké nadmořské výšce nebo špatnému palivu. Jenže po dojezdu 500 km dlouhé etapy se mě mechanik ptal, proč jsme neoddělali hadr, kterým den předtím večer zakryl sání k motoru, aby se do něj přes noc neprášilo...

* Závodil jste s vozem Mitsubishi L 200 4.0 V6 postaveným v roce 2001 pro Portugalce Carlose Sousu. Kde jste k němu přišel?

V portugalském muzeu firmy Mitsubishi. V létě 2007 jsem sháněl konkurenceschopné auto a nakonec jsem narazil na tohle mitsubishi a koupil ho.

* Kolik takový „exponát“ stojí?

Tři sta padesát tisíc eur.

* Jak jste s ním byl spokojen?

Je to sice extovární auto, ale dnes už je čtyři pět generací zpět. Má krásný design, ale už moc nestíhá (smích).

* Nechal jste za sebou některá velká jména automobilového sportu, i když jste jel v soukromém týmu a se starším modelem auta. Může však „soukromník“ někdy Dakar vyhrát?

Když byl před dvěma lety na návštěvě Prahy devítinásobný vítěz Dakaru Stéphan Peterhansel, tak říkal, že to možné není. A já s ním souhlasím, tovární týmy mají úplně jiné podmínky.

* Pro Mitsubishi jste zaznamenal největší úspěch, jejich tovární jezdci skončili až za vámi. Nečekáte nějakou nabídku na přestup?

Jsem realista, takže ne. Nedovedu si představit, čím bych je zaujal. Tovární týmy pojímají Dakar i jako obrovskou reklamu a já jsem nezajímavý...

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...