Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

SkyEurope bojuje o přežití

Česko

Soud vyhlásil nad nízkonákladovou leteckou společností ochranu před věřiteli. Firma hledá investora

BRATISLAVA/PRAHA Druhý největší letecký přepravce na pražském ruzyňském letišti, SkyEurope Airlines, požádal soud o ochranu před věřiteli. Jak potvrdil mluvčí firmy Tomáš Kika, bratislavský soud ochranu před věřiteli slovenské nízkonákladové aerolince včera přiznal.

Firma, která od svého založení v roce 2002 nikdy nevykázala zisk, si od soudní ochrany slibuje, že získá čas na restrukturalizaci a jednání s investory. „Není to v žádném případě vyhlášení bankrotu ani konkurzu, pouze jsme chtěli získat čas na restrukturalizaci,“ uvedl Kika.

Společnost bude nyní dál pokračovat ve své činnosti, nebude se měnit ani provoz podle letového řádu. Klienti aerolinky se tak nemusejí obávat, že by jejich lety byly rušeny. Společnost také věří, že díky soudní ochraně před věřiteli nebude muset rušit pracovní místa. „Je to dobrý krok pro SkyEurope, protože nám umožní plynulý provoz bez jakýchkoliv narušení, zatímco uskutečníme naši restrukturalizaci,“ uvedl generální ředitel SkyEurope Jason Bitter.

Firma podle výroční zprávy za loňský rok dluží dodavatelům 60 milionů eur (přibližně 1,6 miliardy Kč). Nyní společnost podle svého finančního ředitele Nicka Manoudakise získala na provedení potřebných změn a restrukturalizace tříměsíční lhůtu. Ta může být v případě potřeby prodloužena o dva měsíce.

Během restrukturalizace musí společnost dodržovat aktuální dohody s dodavateli, zároveň ale bude chráněna proti vymáhání dluhů pocházejících z minulosti.

SkyEurope potřebuje investici půl miliardy korun Bitter již dříve prohlásil, že SkyEurope hledá nového investora, který by měl přinést zhruba půl miliardy korun. Kdo by ovšem mohl s takovou investicí přijít, není zatím jasné. „Variant případných investorů je plno. Právě nyní je pro to aktuální situace. Investovat do nízkonákladové letecké společnosti by se nyní hodilo v podstatě všem. Na druhou stranu na to ale nyní nikdo nemá prostředky,“ řekl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Podle informací ze začátku června jsou nyní tři potenciální investoři. Dva z nich mají být ze středoevropského regionu a jeden je odjinud. Podle Procházky by zájem mohla mít například německá Lufthansa nebo aerolinky British Airways. Favorit mezi možnými investory ovšem zatím není.

Ačkoliv se nyní pro pasažéry SkyEurope údajně nic nemění, společnost se obává jejich reakce. „Doufáme, že bude pozitivní, protože pokračujeme v činnosti,“ uvedl Manoudakis. Podle Procházky lze ovšem čekat spíše negativní odezvy. „Obávám se, že lidé nebudou letenky u SkyEurope kupovat tolik jako dřív, ačkoli současný krok společnosti je pozitivním znamením v řešení složité situace,“ domnívá se Procházka.

SkyEurope má nyní dluhy u řady partnerů, například dluží státu za pojištění, obchodním partnerům nebo akcionářům. Největším z akcionářů je fond York Global Finance, který firmě půjčil zhruba 25 milionů eur. Podle některých zpráv SkyEurope dluží také zaměstnancům, dodavatelům i slovenské správě sociálního zabezpečení. „Není to tak, že neplatíme, ale je pravda, že neplatíme včas,“ uvedl nedávno Bitter.

***

Jak se daří low-cost aerolinkám

SkyEurope Airlines: největší nízkonákladový dopravce na pražském ruzyňském letišti, za loňský rok i druhým největším dopravcem na Ruzyni (po ČSA). Firma funguje od roku 2001 a od té doby nikdy nevytvořila zisk. Za poslední finanční půlrok (od října 2008 do letošního března) společnost přepravila 1,25 milionu cestujících, což je meziročně téměř o čtvrtinu méně. Ve stejném období vzrostla čistá ztráta společnosti téměř o 12 procent na 31,93 milionu eur (854,7 milionu Kč).

Easyjet: britská nízkonákladová letecká společnost v prvním finančním pololetí končícím v březnu téměř ztrojnásobila hrubou ztrátu na 130 milionů liber (zhruba čtyři miliardy Kč). Dodala však, že v celém finančním roce by mohla být zisková díky nižším cenám pohonných hmot a příznivým měnovým kurzům. Aerolinka funguje od roku 1995, V loňském roce přepravil 44 milionů pasažérů, 166 letadel

Ryanair: irská letecká společnost vytvořila ve finančním roce 2008/2009 čistý zisk 105 milionů eur (asi 2,8 miliardy Kč). To je proti předchozímu roku pokles asi o 78 procent. Pokud by se ale vzaly v úvahu odpisy, pak Ryanair loni hospodařil se ztrátou 169 milionů eur. Firma totiž odepsala 222,5 milionu eur kvůli poklesu hodnoty podílu v irském rivalovi Aer Lingus, dalších 51,6 milionu eur tvořily zrychlené odpisy letadel. Ryanair je největším nízkonákladovým leteckým přepravcem v Evropě, který funguje od roku 1985. Společnost počítá, že v letošním roce přepraví 67 milionů pasažérů. Má 196 letadel.

Wizzair: maďarská nízkonákladová společnost, která funguje od roku 2003, je označována za největšího nízkonákladového dopravce ve střední a východní Evropě. Na českém trhu působí od února letošního roku. V roce 2008 společnost přepravila 5,9 milionu cestujících. Má 20 letadel. O hospodářských výsledcích chce společnost informovat dnes.

Tržní podíl takzvaných low-cost dopravců na ruzyňském letišti v Praze vzrostl z necelých deseti procent v roce 2003 na l 23 procent v loňském roce.

Autor: