KOPŘIVNICE Ředitel Technického muzea Tatra v Kopřivnici Lumír Kaválek by chtěl slavnou rychlíkovou soupravu znovu zpřístupnit veřejnosti. Nyní stojí motorový vůz, který už před válkou dosahoval provozní rychlosti až 130 kilometrů za hodinu, pod přístřeškem před muzeem a návštěvníkům přístupný není.
„Je výborné, že se vlak dostal mezi takové památky, jako jsou Křivoklát nebo Karlštejn. Ale převzali jsme ho už v minulosti do naší péče ve velmi špatném stavu. Podepsala se na něm nedobrá péče.
Nyní na jeho rekonstrukci potřebujeme dva až šest milionů korun,“ uvedl Kaválek.
Ředitel počítá, že by se renovovala přímo na místě pod krytou konstrukcí. Problémem při získávání financí je fakt, že Slovenská strela je soukromým majetkem, nepatří totiž státu, ale Tatře. Ředitel věří, že i tak se finance na opravu podaří získat.
Slovenskou strelu vyrobili v závodě Ringhoffer-Tatra v Kopřivnici v roce 1936. Podle původních plánů mohla po kolejích uhánět až 130kilometrovou rychlostí. Ale už při zkouškách jela rychlostí ještě o 18 kilometrů vyšší.
Byl to vlak s výrazným aerodynamickým čelem, který zvládl vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou v předválečných letech za čtyři hodiny osmnáct minut.
Ve voze už tehdy byly podobné vymoženosti jako topení, bufet nebo kuchyňka. Vyrobeny byly dva, ale jeden byl zničen.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy