Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Slovensko dá na šrotovné skoro miliardu korun

Česko

PRAHA/BRATISLAVA Již příští týden by na Slovensku mohlo začít platit takzvané šrotovné - tedy norma, která zvýhodňuje nákup nového vozu, pokud jeho majitel nechá starý automobil sešrotovat.

To by pomohlo i českým automobilkám. Zavedení šrotovného například v sousedním Německu totiž zvýšilo odbyt jak mladoboleslavské Škodovce, tak nošovickému Hyundai.

„Vláda vyčlení na vyplácení příspěvku asi 33 milionů eur (více než 900 milionů korun) a když se to osvědčí, zváží možnost v tomto programu pokračovat,“ citoval slovenský deník SME premiéra Roberta Fica. Vláda vychází z právní analýzy, podle které prý není nutné k zavedení šrotovného přijmout nový zákon. Stačí norma nižší právní síly, uvedl Fico po včerejším jednání Rady pro hospodářskou krizi.

Pokud se Ficovi podaří návrh zavést do praxe, mohl by každý Slovák již od příštího týdne čerpat příspěvek na nový automobil ve výši 1000 až 2000 eur, v přepočtu zhruba 28 tisíc až 56 tisíc korun. Musí však prokázat, že sešrotoval a vyřadil z evidence nejméně deset let starý vůz.

Slevu budou Slováci moci čerpat jen při koupi auta do určité ceny, zřejmě do patnácti tisíc eur (zhruba 430 tisíc korun). Musí také uhradit poplatek za sešrotování vozu. Ten bude podle Fica 33 eur.

Toto opatření má nejen přispět k likvidaci starších vozů, ale i omezit dovoz ojetých automobilů ze zahraničí. Podobná opatření již před Slovenskem přijalo Německo, Rakousko či Francie.

Pokračování na straně 7

Dokončení ze strany 1

Zatím se k podpoře nákupu nových vozidel výměnou za starší modely odhodlala zhruba desítka členských zemí Evropské unie. Ta si již pro tato opatření vymezila pravidla, která určují, že podpora nesmí být protekcionistická, tedy že nesmí zvýhodňovat pouze vozy domácí výroby. Zavedení šrotovací prémie zvažovala i Česká republika. Zavedena sice zatím není, ale tuzemské automobilky již také pocítily zvýšení poptávky ze zemí, kde šrotovné vyplácejí.

„Například z Německa, které je naším největším odběratelem a kde je šrotovné zároveň nejvyšší, máme na březen objednávky na 2000 automobilů. Na únor to bylo podstatně méně, na leden nula,“ řekl mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk. Podle něj byla část objednávek způsobena právě šrotovným. Hyundai v lednu v důsledku krize omezil výrobu na tři dny v týdnu. V únoru však již jede na plný plyn, a na březen dokonce zvažuje zavedení pracovních sobot. Podobně je na tom i Škoda Auto, která od března začne vyrábět opět i v pátek.

Autor: