Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Slovenští dopravci se bouří proti mýtu

Česko

BRATISLAVA Od pátku se začne na slovenských silnicích platit mýtné, ale tamní dopravci se proti tomu bouří.

V pondělí chtějí protestovat na čerpacích stanicích. Ministr dopravy prý nepřijal žádný jejich požadavek na změny v elektronickém mýtném, které Slovensko od prvního ledna zavádí.

Jedenáct podmínek zformulovali dopravci na pondělní schůzce ve Zvolenu: vadí jim například výše mýtného, ale také údajná nepřipravenost systému.

Velkým problémem je pro dopravce také údajně příliš hustá síť zpoplatněných silnic první třídy, nezdají se jim ceny pohonných hmot, ale ani to, že budou dál muset platit daň z motorových vozidel. Majitelé nákladních aut měli výhrady i k poplatkům za pevnou instalaci palubní jednotky. Tyto poplatky už slovenské sdružení silničních dopravců Česmad Slovakia slíbilo snížit.

Slovenské mýto se nelíbí ani českým dopravcům Vysoké poplatky za montáž a pronájem palubní jednotky vadily i českým autodopravcům.

Ti kritizují také vysoké sankce v sazebníku pokut v rámci mýtného systému. Podle českého sdružení dopravců Česmad Bohemia je celý systém elektronického mýtného na Slovensku od začátku špatně připravený.

Asi padesátka nákladních dopravců včera v Bratislavě přišla před slovenské ministerstvo dopravy podpořit své zástupce, kteří s ministrem Ľubomírem Vážnym jednají o požadavcích na změny v elektronickém výběru mýtného.

Na bratislavském Náměstí svobody před budovou ministerstva dopravy se setkali hlavně malí a střední dopravci ze středního Slovenska. V rukách drželi transparenty, na nichž upozorňovali na podle nich likvidační poplatky nebo na špatnou kvalitu zpoplatněných silnic. Dopravci neupřesnili, jak přesně by měl protest na čerpacích stanicích vypadat.

Blokádu pump už ale odmítli jejich majitelé nebo provozovatelé. „Slovenská asociace petrolejářského průmyslu a obchodu vyjadřuje nad vzniklou situací politování, na druhou stranu nemíníme být v tomto směru rukojmími a nemůžeme dopustit, aby bylo omezeno naše právo na podnikání,“ řekl tajemník asociace Miroslav Kollár. Provozovatelé čerpacích stanic podle něj využijí všech zákonných prostředků, aby mohli motoristé plynule přijíždět k pumpám a tankovat.

Plynulost silničního provozu bude podle Kollára asociace vyžadovat od správy silnic.

O zajištění plynulosti provozu chce sdružení jednat s Národní dálniční společností a Slovenskou správou silnic. Kollár odmítl i to, aby dopravci využívali prostory čerpacích stanic ke klidné diskuzi o mýtném.

Elektronické mýtné by měla od ledna příštího roku na slovenských dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných silnicích první třídy platit vozidla nad 3,5 tuny.

Dopravci upozorňovali, že jim zavedení mýtného přinese vyšší náklady a některým prý bude v době hospodářské krize možná hrozit až likvidace.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...