Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Slovník Nového zákona

Česko

Vánoce jsou tím komerčnějším ze dvou nejdůležitějších křesťanských svátků. Kdy jindy si však připomenout hlavní události Nového zákona a jejich přesah do dnešní doby?

Amen – hebrejský kořen ‘-m-n znamená pravý, pevný, nadčasový. Ježíš touto částicí uváděl své výroky. Dnes zakončuje modlitbu a vyjadřuje souhlas věřících.

Apoštol – apostolos je řecky vyslanec. Kromě dvanácti Ježíšových učedníků („Když nastal den, zavolal k sobě své učedníky a vyvolil z nich dvanáct, které nazval apoštoly.“ L 6,13) jsou za apoštoly označováni i další šiřitelé Ježíšových slov jako Pavel („apoštol národů“) či později Bonifác, apoštol Germánů.

Betlém – judská vesnice u Jeruzaléma (Bet Lechem – Dům chleba), rodiště starozákonního krále Davida i Ježíše Krista. Rčení „mít doma betlém“ znamená „mít mnoho dětí“, v přeneseném významu i „mít nepořádek“.

Císař – dát císaři, co je císařovo (každému, co jeho jest). Farizejové hodlali nachytat Ježíše dotazem, zda mají Židé platit daně Římanům. Ježíš si nechal ukázat minci a zeptal se: „Čí je tento obraz a nápis?“ Odpověděli: „Císařův.“ Tu jim řekl: „Odevzdejte tedy, co je císařovo, císaři, a co je Božího, Bohu.“ (Mt 22,18)

Démon – v Novém zákoně jsou za démony pokládáni padlí andělé. Používá se pro ně též výraz běsi, ďáblové. Ježíš je uměl vymítat.

Evangelium – řecky „dobrá zpráva“, informace o příchodu Spasitele na zem. Ve středověku byli čtyři evangelisté ztotožňováni se zvířaty podle počátků jejich knih: Matouš je označován za „člověka, tvárné zvíře“ (začíná Ježíšovým rodokmenem), Marek za lva (začátek je o Janu Křtiteli na poušti, kde žijí lvi), Lukáš za vola či tele (začíná v Chrámu, místě obětí) a Jan za orla (jeho evangelium se vznáší ve výšinách teologie).

Farizej – farizejové byli puntičkářští obhájci starozákonních mravů. Ježíš jim vyčítal nedostatek lásky a pochopení, oni ho chtěli zničit. Farizej dnes znamená pokrytec.

Golgota – vrch, kde byl ukřižován Ježíš (latinsky Kalvárie); v aramejštině golgota označuje lebku (proto je často na středověkých vyobrazeních ukřižování u paty kříže lebka). Jde o popraviště severozápadně od Jeruzaléma. Dnes je golgota synonymem pro utrpení.

Herodes – judský král, proslul svou krutostí. Když se dozvěděl o narození Ježíše, „krále židovského“, pojal obavy o svůj trůn a nechal zavraždit neviňátka v celé své zemi (bylo jich mezi 10–15 000). Římský císař Augustus prý prohlásil, že by byl raději jeho vepřem než synem.

Chléb – lámání chleba, tedy rozhodující chvíle. Ježíš při poslední večeři se svými učedníky označil Jidáše za zrádce a Petrovi řekl, že ho zapře.

I. N. R. I. – zkratka nápisu, který dal Pilát pověsit na Ježíšův kříž: Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum (Ježíš Nazaretský, král židovský).

Jezulátko – synonymum pro roztomilé dítě; jezule naopak pro hlupáka („čumět jak jezule na mostě/z jesliček“).

Kdo se povyšuje... Ježíšova slova přesně znějí (L 14,11): „Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen; a kdo se ponižuje, bude povýšen.“ Dnes se první část výroku používá ve smyslu „pýcha předchází pád“.

Lazar – mrtvý, jehož vzkřísil Ježíš. Vstát jako Lazar se říká o někom, kdo se zázračně uzdravil. Mesiáš – hebrejsky „Pomazaný, Zasvěcený“; původně se tak titulovali velekněží a králové Izraele, v Novém zákoně je za Mesiáše pokládán Ježíš, byť on sám o sobě mluvil jako o „synu člověka“.

Nanebevstoupení (Ježíšovo) – Ježíšovo vystoupení na nebesa je vylíčeno v Mk 16,19 („Když jim to Pán řekl, byl vzat vzhůru do nebe a usedl po pravici Boží.“) či L 24,51 (... „A když jim žehnal, vzdálil se od nich a byl nesen do nebe.“). Od 4. století po Kristu se slaví tento svátek 40 dní po Velikonocích.

Otčenáš – tuto modlitbu učil své žáky Ježíš (Mt 6,9, kratší verze pak v L 11,2). Jde o základní modlitbu křesťanů. V roce 1966 bylo její jednotné znění přijato katolickou, ortodoxní i evangelickou církví.

Pátek třináctého – Ježíš zemřel v pátek třináctého nísanu. I Adam okusil zakázané ovoce třináctý den po svém stvoření. Třináctka je dodnes nešťastným číslem.

Ruce – umýt si ruce (tedy zříci se odpovědnosti). Pilát Pontský pravděpodobně chtěl Ježíše osvobodit, ať už si o něm myslel cokoliv. Nicméně židovští žalobci byli neoblomní. Marnou debatu Pilát zakončil tím, že si umyl ruce před lidmi: „Já nejsem vinen krví tohoto člověka, je to vaše věc.“ (Mt 27,24)

Slovo – slovo Boží se v Ježíši stalo člověkem („A slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený syn, plný milosti a pravdy.“ J 1,14). Jde o jeden ze základů křesťanského vyznání víry, Creda.

Šest set šedesát šest – 666 je číslem vyjadřujícím šelmu podle Apokalypsy. „To je třeba pochopit: kdo má rozum, ať sečte číslice té šelmy. To číslo označuje člověka a je to číslo šest set šedesát šest.“ (Zj 13,18)

Tři králové – mudrci z Východu se vedeni betlémskou hvězdou přišli poklonit Jezulátku („Když se narodil Ježíš v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě...“ Mt 2,1). Svá jména Kašpar, Melichar a Baltazar dostali až v 10. století.

Učedník – v evangeliích jsou to ti, kdo následují Ježíše (L 6,17; 10,1). Učedník dostává své poslání od Ježíše a podává o něm dál svědectví.

Vánoce – Boží hod vánoční, 25. 12., je hlavním dnem vánočních svátků. Přesné datum Ježíšova narození nebylo známo. Nejstarší zmínka o Božím hodu vánočním slaveném 25. 12. pochází z roku 354 po Kristu.

Zvěstování – událost, kdy anděl Gabriel oznamuje Panně Marii, že se stane matkou Mesiáše („Buď zdráva, milostí zahrnutá, Pán s tebou.“ L 1,28). Gabrielův pozdrav se stal základem modlitby Ave Maria (Zdrávas). Marie andělovi odpověděla: „Budiž (Fiat).“ Slovo má stejný význam jako amen.

***

Podle Patrika Ouředníka – „Aniž jest co nového pod Sluncem“ (Praha 1994) a „Slovníku křesťanské kultury“ (Praha 1994) sestavila Eva Hlinovská. Nový zákon citován podle českého ekumenického překladu (1993).

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!