Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Snad rozsudek opravdu zabere „prevenčně“

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ

Podle jednoho výzkumu, který jsem slyšel citovat minulý týden na konferenci o krizi a marketingu, začíná dnes třiadevadesát procent veškerého provozu na internetové síti vyhledáváním. Lidé si zvykli vkládat do internetových vyhledávačů jména značek, s nimiž mají co do činění, sledovat reference, jaké na ně jsou, a podle převažujících ohlasů usuzovat, jak poctivá ta či ona značka je. Důvěryhodné firmy si získávají více zákazníků a coby nový fenomén pro získání důvěry se stále silněji prosazuje nejen postavení firmy na trhu, ale také její chování. Lidé se zkrátka čím dál víc zajímají o to, jak firma jedná se svými zákazníky a jak je poctivá. Pokud chce v dnešní době obstát, musí hrát fér, vést s lidmi dialog a smířit se s tím, že svůj obraz na internetu nemá pod kontrolou a že jí určitou záruku dává právě jen a pouze její poctivé a čestné chování. Naprosté nepochopení tohoto principu prokázala realitní firma Prolux Consulting, která zažalovala internetový server za to, že nesmazal diskusi, v níž se lidé kriticky vyjadřovali k jejím obchodním praktikám. Ono je to prosté: Když někdo místo poskytování služby cíleně líčí na zákazníky pasti a smyslem jeho činnosti není uspokojovat jejich potřeby, ale vymámit z nich peníze, nemůže se divit, že si o tom řeknou. A v době internetu by neměl být překvapen, že si to sdělí i prostřednictvím internetové diskuse.

Odhlédněme teď od toho, že přínos svobodné internetové komunikace v tomto směru úplně nepochopil ani místopředseda městského soudu Jaromír Jirsa, který kvůli několika sprostým slovům v diskusi nařídil předmětné diskusní vlákno smazat, byť uznal, že jednání Proluxu je kontroverzní a podrobitelné kritice. Je ostatně možné, že server se proti tomuto rozsudku ještě odvolá.

Podstatné však je, že zatímco realitní firma chtěla své kritiky umlčet a kritické ohlasy zašlapat, dosáhla, ať už rozsudek dopadl jakkoli, jenom pravého opaku. Informace o soudu - i o příčinách sporu - se okamžitě rozletěla po celém českém internetu. Jako první ji zveřejnily Lidovky.cz, vzápětí ji převzal server iDNES.cz, ČTK a řada dalších serverů.

Právní zástupkyně Proluxu Consulting vyjádřila u soudu zájem, aby rozsudek působil i „prevenčně“. Toto přání s ní sdílím. Budu rád, když si firmy podobné Proluxu uvědomí, že se nevyplácí chtít cenzurovat internet.

O autorovi| redaktor LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!