Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Sněmovna už je jen politický zombie

Česko

brání se místopředseda ODS Petr Nečas výtkám, že blokuje parlament. Dělá to prý ze zodpovědnosti

ROZHOVOR TÝDNE Petr Nečas

Byl jsem jediný z Topolánkovy vlády, kdo nehlasoval pro ekologický supertendr, říká Petr Nečas. Tendr se mu nezdál, tak na vládu radši nešel.

* LN Jaký je to pocit, zdržovat sněmovnu hodinovými proslovy?

Já si to nijak neužívám, beru to prostě jako práci. Když napadne sníh, tak holt vezmete lopatu a dvě hodiny odhazujete sníh, abyste vyjel z garáže. Klidně si tomu říkejte obstrukce. My blokujeme jen ty body, které zvyšují deficit. Od nás je to projev zodpovědnosti.

* LN Baví vás to? Nejste zrovna proslulý jako exhibicionista.

Není to metoda, která by mě naplňovala kdovíjakým blahem. Víme, že na nás není hezký pohled. Asi jako když se ve fotbale oslabené mužstvo stáhne do šestnáctky a jen odkopává balony. Nicméně je to jediná možná taktika.

* LN Sněmovna je taková, jak si ji v roce 2006 lidé zvolili. Neblokujete naplnění jejich vůle?

Ale složení stávající sněmovny a mocenské poměry v ní už neodpovídají výsledkům voleb. Je tu příliš mnoho nezařazených poslanců, jsou tu strany, které tenkrát ani neexistovaly. Legitimita této sněmovny je velmi nízká. Za druhé sněmovna si už dvakrát de facto odhlasovala své rozpuštění. Je to politický zombie, který teď vylézá z hrobu. Politický zombie nemá oprávnění schvalovat zásadní věci. Sněmovna by neměla takhle řádit a rozhazovat dalších 20 miliard.

* LN Neukazuje se až teď její pravá podoba?

To je docela trefné. Ano, teď se ukazuje skutečná povaha volebního výsledku z roku 2006. A já v tom vidím jakýsi zpětný důkaz politických schopností vedení ODS. Bylo tu sto poslanců ČSSD a KSČM a bylo tu sto nelevicových poslanců. Jenže v té druhé stovce byla i Zubová, Jakubková, Hovorka, Carbol, Tlustý, Schwippel. Je naše zásluha, že to, co se děje teď, se nedělo po celé volební období.

* LN Vy jste pravý stav věcí maskovali získáním přeběhlíků. Nebyl to hřích, který se vám teď vrací?

My jsme nikoho nevábili. Nebýt Jiřího Paroubka, mohla vzniknout institucionální dohoda se sociální demokracií. My bychom měli menšinovou vládu, oni různé kontrolní posty... Jiří Paroubek ale uznával jedno jediné – že on má být premiérem, přestože nevyhrál volby. Tento jediný člověk v létě 2006 zablokoval jakoukoliv rozumnou dohodu. To, že někteří poslanci nějakým způsobem ztratili víru v to, že mají pokračovat ve svém dosavadním politickém uskupení, to je věc jiná. Ale Paroubkova vláda do roku 2006 byla taky založena na přeběhlících, například panu Kottovi.

* LN Je teď na tom státní kasa tak zle, že to ospravedlňuje tak mimořádný postup, jakým jsou obstrukce?

Vemte si, že těch 20 hrozících miliard představuje nárůst deficitu o dalších šest desetin procenta. Vemte si, kolik se vedlo soubojů o takzvaný Janotův protideficitní balíček, kde nakonec úspory na výdajové stránce nebyly ani 10 miliard. Tady máte najednou výdaje 20 miliard. Dva Janotovy antibalíčky.

* LN ODS konečně pouští svoje nápady, kde šetřit. Mluvil jste o propouštění ve veřejném sektoru…

…což jsme dělali, už když jsme vládli. My jsme snižovali stavy na ministerstvech, v ústředních orgánech státní správy a podobně.

* LN Troufli byste si nějaké ústřední orgány úplně zrušit?

Určitě. Je možné zrušit minimálně dvě, možná tři ministerstva.

* LN Která?

Jasným kandidátem je ministerstvo pro místní rozvoj. Určitě je možné bavit se o tom, jestli nemá vzniknout jedno hospodářské superministerstvo z ministerstva obchodu a průmyslu a z ministerstva dopravy. Po vzoru Rakouska by se dala fúzovat i ministerstva zemědělství a životního prostředí. Ale modelů je víc. Nechci, aby to vypadalo jako jediná varianta.

* LN Uměli byste zeštíhlit i nějaké úřady pod úrovní ministerstev?

Dnes odevzdáváte daně a odvody odvádíte na čtyřech místech: nepřímé daně přes celní správu, přímé daně přes finanční úřady, sociální pojištění přes Českou správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojištění přes zdravotní pojišťovny. My bychom zavedli jedno inkasní místo. Nebo: máme Českou obchodní inspekci a vedle ní potravinářskou inspekci, hygienickou službu. Proč by nemohla vzniknout jedna instituce na ochranu veřejného zdraví a spotřebitelů? Různé sociální dávky vám dnes vyplácí tři typy institucí: úřady práce, pověřené obce a obce s rozšířenou působností. My už máme napsaný zákon, ve kterém se všechny tyto dávkové systémy sloučí do jedné instituce. Proč musí mít malá Česká republika čtyři zpravodajské služby? A tak dále, a tak dále.

* LN O kolik se v ústřední státní správě dají snížit stavy?

Určitě o deset procent.

* LN Trochu jste se osmělili i v sociální politice. Platí, že byste lidem, kteří podají výpověď, nepřiznali dávky v nezaměstnanosti a přiznali jim jen životní minimum?

No, kolegové z TOP 09 se tváří, jako kdybychom tohle opsali od nich, ale my jsme o tom uvažovali už za Topolánkovy vlády. Nakonec to neprošlo hlavně proto, že při počítání hlasů jsme se nedopočítali v lidoveckém klubu.

* LN TOP 09 je zatím velice úspěšná strana.

TOP 09 je hlavně v podobné pozici jako kdysi ODA nebo Unie svobody. Zaměřuje se spíš na menší segment voličů, který se pohybuje někde mezi 9 až 13 procenty. Usilovat o hlasy liberálních, městských vzdělaných voličů středního a mladšího věku, kterých je kolem deseti procent, je daleko jednodušší než usilovat o 35 procent voličů.

* LN Co když TOP 09 nebude mít 9 až 13 procent, ale 15 a v Praze třeba 30 procent? Co když se poměry na pravici přiblíží plichtě?

Pověst TOP je lepší jenom proto, že trvá příliš krátce. I tady se nutně dostaví cimrmanovský cyklus, kdy je prvek očekávání vystřídán prvkem zklamání. Hlavně je ale evidentní, že chceme-li zabránit státnímu bankrotu a Paroubkovu nástupu, tak představa, že to půjde udělat s oslabenou ODS a že to někdo vykompenzuje, je představa dětinská. Český volební systém stojí na D’Hondtově koeficientu. V něm platí, že když první strana dostane 30 procent a druhá 10 procent, mají dohromady víc mandátů, než když první dostane 25 procent a druhá 15 procent. Součet je stejných 40 procent, ale v druhém případě má náš blok o čtyři až pět mandátů míň. A strmě roste pravděpodobnost, že ČSSD a KSČM – víte, že tam se poměr nemění – bude nad sto poslanců. Bez silné ODS nezastavíme Paroubka ani dramatický propad veřejných financí.

* LN Včera (rozhovor se konal ve čtvrtek – pozn. red.) jste ve sněmovně začali mluvit o gripenech. Proč tak najednou?

Protože britský protikorupční úřad podal návrh na obvinění rakouského prostředníka. Tento kompetentní a renomovaný úřad konstatoval, že při vyjednávání o nákupu letounů Gripen došlo v České republice ke korupci – a to prosím byla oznamovací věta, žádný drb. Česká policie přitom ten případ odložila. A po několika týdnech britský protikorupční úřad vysloví obvinění. Záhada. To naši nemají stejné informace? Jak to, že česká policie nemá stejné množství informací jako britská, když by to při spolupráci policejních složek v rámci EU mělo být samozřejmé?

* LN Jak to, že česká policie nebyla nikdy schopna vyšetřit aféru, která sahá do vysoké politiky?Ogripenech nebo Janouškových kontech se něco relevantního dozvídáme vždycky jen ze zahraničí.

Nepopírám, že část policistů může mít obavy z politického tlaku. Vzpomeňme si na kriminalizaci některých policistů, na obavy, které plukovníka Kubiceho před čtyřmi lety vedly k jeho nestandardnímu kroku. Je to neblahé a je to jeden z důvodů, proč je tu odhalování korupce na velmi nízké úrovni.

* LN Proč se věci nepohnuly za Ivana Langra?

Myslím, že se pohnuly. Ale ta vláda měla jen dva roky a dva měsíce času. Musíte přebudovat některé struktury, obměnit lidi...

* LN Gripeny jdou na konto vlád ČSSD, ale co vy? Při stavbě dálnic dostávají zakázku firmy bez jasného vlastníka. Doprava patří pod ODS. Proč teprve teď navrhujete, aby veřejné zakázky dostávaly jen průhledné firmy?

Je to určitě chyba. Fakt je, že před rokem 2006 jsme nebyli osm let v exekutivě. Já jsem například až na ministerstvu práce zjistil, že smlouvy uzavřené za mých předchůdců v oblasti informačních technologií byly formulované tak, aby neumožňovaly příchod jiné firmy. Protože první firma má ve smlouvě odkaz na autorská práva, a vy to pak nemůžete dát nikomu jinému. Vláda je prostě těžce naložený tanker, který se můžete snažit pootáčet. Ale ano – jedním ze závěrů našeho vládnutí je poznání, že pro uchazeče o veřejnou zakázku musíme zavést princip donaha.

* LNA na takové poznání jste potřebovali být ve vládě? Už před deseti lety se psalo o obskurní firmičce, které Zemanova vláda přiklepla vymáhání ruského dluhu.

Já tu kritiku beru. Nicméně lépe pozdě než nikdy.

* LN I mezi podnikateli se říká, že za ODS se na ministerstvech muselo uplácet ještě víc než dřív. Znepokojuje vás taková pověst?

Spojování ODS s korupcí je nejvážnější problém, jaký musíme řešit.

* LN Daří se vám to?

Ano. Na rozdíl od jiných stran, které se tváří, že jich se prorůstání politické a ekonomické moci ani umělý nárůst členské základny netýká, to řešíme. Všem na očích.

* LN V Ústeckém kraji, který je asi nejvykřičenější, teď na několika místech dáváte novou licenci těm samým lidem, kvůli kterým jste předtím rušili místní buňky.

Není to úplně tak.

* LN V Děčíně dostali licenci stoupenci primátora Rašky, kteří tam v listopadu 2008 uspořádali masové nábory černých duší.

Za prvé: takové spory často plynou ze sporů dvou křídel v místním sdružení, z nichž jedno bylo v tom náboru méně úspěšné. Ale my jsme dali jasně najevo, že takové praktiky jsou nepřijatelné. A pokud se tam bude dít znovu něco podobného, umělé nábory členů, skoky v počtu členské základny, nebudeme váhat znovu zasáhnout.

* LN Proč dáváte licence lidem, kteří už se ušpinili?

My se nemůžeme tvářit, že třeba v Děčíně nemáme primátora. Není v našem zájmu ho politicky izolovat. Ale ti lidé dostali přes prsty a vědí, že tohleto jim už neprojde. Představa, že někde na louce najdeme nové nepolíbené lidi a budeme se tvářit, že ten stávající establishment neexistuje, no nevím.

* LN Proč má ODS na Ústecku revitalizovat primátor Ústí Jan Kubata, kterému organizátor černých náborů Patrik Oulický platil dovolenou v Thajsku?

To má na starosti trojice, v níž jsou dva lidé z grémia ODS a pan Kubata jako zvolený představitel Ústecka. Ale nechat si od kohokoliv něco platit já považuji za dětinskou chybu.

* LN Ten kraj je důležitý proto, že v něm kandiduje Paroubek. A vy si tam sami podřezáváte větev.

Ale zrovna na Ústecku sužují socdem tytéž problémy ještě víc.

* LN Pojďme k Fischerově vládě. Koncem loňského roku jste podle Mirka Topolánka v ODS nejvíc tlačil na stažení vašich ministrů. Proč?

Já jsem tehdy na rozdíl od Mirka Topolánka ve sněmovně byl a byl jsem svědkem laxního přístupu předsedy vlády při projednávání protideficitního balíčku a rozpočtu. On ministra Janotu normálně nechal ve štychu. Výslednou podobu Janotova balíčku nedojednal nikdo z vlády, ani premiér, tu s ostatními stranami dojednal tým ODS v čele se mnou. Ani za rozpočet, když mu ho kousek po kousku brabčili, se předseda vlády nerval. Zažil jsem všechny české premiéry, a žádný nebyl k rozpočtu takhle laxní.

* LN Mirek Topolánek také říkal, že vás nadzvedl rozhovor Vladimíra Mlynáře pro LN, v němž se premiérův šéfporadce vymezoval vůči ODS.

Fakt je, že některé výroky Vladimíra Mlynáře byly prostě neuvěřitelné. Člověk, který je na úřadě vlády v subalterní pozici, nemá co vyslovovat takové politické komentáře. Hlavně je ale neobvyklé, aby někdo, kdo rozdává vizitky šéfa poradců předsedy vlády, byl v úřadě na živnostňák jako podnikatel. Mlynář vůči úřadu vlády není v zaměstnaneckém poměru, on je tam na externí smlouvu, což mu mimochodem umožňuje vyhnout se hned několika zákonům: zákoníku práce, zákonu o střetu zájmů…

* LN Mlynář si podle vlastních slov nikde jinde nevydělává.

Tak proč nenastoupil na tabulku? Je neobvyklé, když se živnostník zúčastňuje jednání vlády.

* LN Ještě neobvyklejší bylo, když měl podnikatel Marek Dalík na vládě za Topolánka kancelář.

To jsem taky neschvaloval. A trvalo to jenom nějakou dobu. Pak bylo shledáno, že je to neúnosné.

* LN Jak bude Fischerova vláda na konci hodnocena?

S výjimkou Janotova balíčku, který si nechala rozbrabčit, nedělá nic. Tudíž bude velmi oblíbená.

* LN Přiznal byste jí zásluhu, kdyby zrušila ekologický supertendr?

To by mělo být spíše politické rozhodnutí. Já jsem byl mimochodem jediný člen Topolánkovy vlády, který pro supertendr nehlasoval. Respektive nehlasoval jsem nohama. Vědomě jsem na hlasování nešel, protože jsem ten tendr nemohl podpořit.

* LN Tak proč jste nehlasoval proti?

To je právě to. Někdy se vám prostě něco nezdá a tak nějak vám to nesedí. Argumentovat pocitově ale na vládě nejde. Mně se to prostě zdál být koncepčně špatný krok. Zdá se mi, že tím správným krokem by bylo rozdělit tuto zakázku do několika tranší, tří nebo čtyř, a postupně je zadávat ve veřejné soutěži. Ale myslím, že pokud jednou ta zakázka skončí pod stolem, žádná tragédie to nebude.

O autorovi| S MÍSTOPŘEDSEDOU ODS HOVOŘIL Daniel Kaiser

Autor: