Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Souboj titánů nemá vítěze

Česko

Odchod Googlu z Číny je prý na spadnutí. Firma totiž odmítá ustoupit pekingské vládě a nechce nechat cenzurovat svoje vyhledávání.

Světový gigant ve vyhledávání na internetu Google má v Číně problémy. Ústy svých představitelů prohlásil, že nehodlá cenzurovat svoje vyhledávání, tak jak mu to nařizuje místní zákon. Po několika slovních přestřelkách, několika nemilých událostech, jako byl například masivní útok na servery Googlu, a po jednáních mezi oběma stranami, které jsou nyní ve slepé uličce, se zdá, že Google nakonec z Číny opravdu odejde.

Jakmile Google skutečně zruší cenzuru ve svém vyhledávači, čínské úřady jeho služby zablokují. Technické prostředky na to samozřejmě mají a v hojné míře je již dnes používají. Znamenalo by to konec nejenom pro samotný Google, ale pro celou řadu jeho čínských, nebo ještě lépe řečeno asijských partnerů, kteří s Googlem v různé míře spolupracují. Pro lokální firmy, které Google používají pro vyhledávání na svých stránkách, najít náhradu asi problém nebude. Hůř už na tom budou agentury prodávající reklamu na Googlu a hlavně weby, kterým plynou příjmy z využívání reklamního systému Googlu na svých vlastních stránkách. Těm může jít, přeneseně řečeno, o život. Jak vážná situace je, ilustruje i to, že samotná čínská vláda tyto firmy upozornila na možnost odchodu internetového obra ze země a doporučila jim, aby se zavčas poohlédli po adekvátní (a hlavně „poslušné“) náhradě.

Krok vyžadující sebevědomí Dobrovolný odchod komerční společnosti z miliardové, lukrativní Číny je absolutně bezprecedentním krokem, ať už slovní přestřelky mezi šéfy Googlu a čínskou vládou vypadaly jakkoliv drsně, tohle přece jenom nikdo nečekal. Dobrovolně a nevratně se zbavit více než třicetiprocentního podílu na tak obrovském trhu, jakým Čína je, vyžaduje velké sebevědomí související s odpovídajícím (rozumějme až nepředstavitelně velkým) finančním zázemím. Jak je vidět, Googlu nechybí ani jedno, ani druhé.

Růstový potenciál Číny je ohromný, to je dnes všeobecně známá věc a její neustálé opakování nechám na povolanějších. Co se internetu týká, označil bych místní podmínky a excelentní a roční růsty trhu v násobcích za vysoce pravděpodobné.

V zemi totiž používá internet něco přes 300 milionů lidí, přičemž pravý boom Čínu teprve čeká. A jak je vidět, tak i přes přísnou regulaci, přes všechny překážky, které z logiky věci čínská vláda klade před nezadržitelně se valící řeku nově připojených, máme se na co těšit už jen při pouhém součtu obyvatel například ve větších městech, tedy těch, kteří, pokud internet už nepoužívají, tak brzo začnou. Navíc výzkumy uživatelského chování říkají, že lidé hledající na Googlu v Číně jsou s výsledky více spokojení než s vyhledáváním na Baidu. Dalo by se říci, že s přihlédnutím k okolnostem lépe už být ani nemůže a firmy, jako je Google (ale i další, vyjmenoval bych jich z hlavy na tři tucty), zde čeká doslova a do písmene zlatá budoucnost. Pravda, jen některé ty zákony, které v jiných ekonomikách nenajdeme, bude třeba dodržovat. Proč se tedy k takovému kroku Google opravdu odhodlal, se zřejmě nikdy nedozvíme, můžeme se však zamyslet nad tím, jaké budou jeho reálné dopady. Google sice ztratí významný a nadějný trh, ale velice posílí image firmy, která „nedělá zlo“. Koneckonců heslo „Don’t Be Evil“ má mezi desaterem, které sepsali její zakladatelé. Toto heslo se stalo terčem posměchu ve chvílích, kdy Google na čínský trh vstupoval a podvolil se restriktivním pravidlům místní vlády. Odpůrci tenkrát firmě vyčítali pokrytectví a preferenci finančních zájmů před morálním hlediskem. (Tuto kritiku přitom považuji za pokryteckou, západní firmy s Čínou spolupracují, legitimizují čínskou vládu, olympijské hry se také konaly právě tady.) Pomyslnou skvrnu na pověsti obří firmy nezahladila ani argumentace „otců zakladatelů“ společnosti Larryho Pagea a Sergeye Brina, že je lepší v Číně být alespoň částečně než vůbec. Podle nich přinesl Google do Číny jisté prvky západní kultury, která může pomoci v boji proti tamnímu režimu.

Odchod Googlu z Číny by měl poškozenou reputaci opět „napravit“, přesto nelze očekávat, že by růst popularity na ostatních trzích společnosti ekonomicky vynahradil ztrátu trhu čínského.

Díru na trhu zaplní jiní Ostatní firmy, konkurenti, partneři i vlády Googlu určitě zatleskají, v jejich postoji k totalitnímu režimu se však nezmění nic. Ekonomické hledisko jim bude nade vše, a tak v celkovém vyznění bude stažení Googlu vypadat spíše jako monumentální gesto, které si sice může firma dovolit, ale přesto bude bolet. Aby se čínská vláda chytla za nos, musely by Google následovat další velké zahraniční společnosti, automobilky, výrobní firmy, následovány vládami ostatních zemí. Očekávat toto je však zcela naivní.

Díru na poli internetových vyhledávačů se zřejmě pokusí zaplnit přímí konkurenti Googlu, jako jsou Microsoft Bing nebo Yahoo, nelze nepoznamenat, že náskok Googlu v celosvětovém měřítku je natolik silný, že jej tento krok v jeho prvenství neohrozí.

Co se tedy stane Číně? Nic moc, té je, řekl bych, upřímně jedno, jestli Google v zemi působit bude, či nebude. Pokud zůstane, nedovedu si představit, že by Čína dovolila, aby jedna - byť celosvětově největší - internetová firma hrála podle jiných než místních pravidel. Pokud nezůstane, nevadí, jsou tu jiné vyhledávače, které místní zákony dodržují, třeba již zmíněné, v asijské zemi nesmírně populární, Baidu.

To, že zde tímto přijde o práci zhruba 800 lidí, režimem země, v níž žije téměř pětina světové populace, rozhodně neotřese. Ostatní firmy, které na čínský trh zamíří, se zachovají ryze pragmaticky a budou zkrátka spolupracovat s takovým vyhledávačem, který na daném trhu bude k dispozici. Cenzura v Číně může trvat ještě desítky let, tamní režim je opravdu silný v kramflecích.

Lze tedy předpokládat, že se Číňané na stránky mluvící o lidských právech nebo reálných událostech v této zemi ještě dlouho nedozvědí nic.

***

Náskok Googlu v celosvětovém měřítku je natolik silný, že jej odchod z Číny v jeho prvenství neohrozí

O autorovi| RADEK SEDLÁŘ, Autor je majitelem vývojové softwarové společnosti ecommerce.cz počítačový odborník

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...