Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Soud: Má Bud souvislost s ČR?

Česko

Evropský soudní dvůr zpochybnil nárok Budvaru na ochranu značky Bud. Rozhodnutí může změnit anketa

PRAHA Co si představíte pod pojmem Bud? Spojujete toto označení s nějakým konkrétním místem v Česku?

Právě tyto otázky mohou již zanedlouho obdržet občané v různých částech Česka. Tazatelem bude rakouský obchodní soud a odpovědi mohou výrazně promluvit do letitého sporu mezi českobudějovickým pivovarem Budvar a americkým Anheuserem-Buschem o registraci ochranných značek.

O ochranné známky, ochranná označení původu, zeměpisná označení a obchodní jména, jako jsou Budweiser Budvar, Budweiser, Budvar, Budějovický Budvar a Bud vedou oba pivovary soudní spory a správní řízení po celém světě. Jen v letech 2000–2008 jich bylo ukončeno 115, z toho Budějovický Budvar vyhrál 82 případů, 7 jich skončilo smírem nebo remízou a ve 26 případech uspěli Američané. Zatím poslední verdikt vyřkl včera Evropský soudní dvůr v Lucemburku. Zpochybnil nárok pivovaru Budějovický Budvar na výhradní používání značky Bud. Budvar totiž podle nálezu Evropského soudního dvora nemá označení Bud zaregistrované v celounijním seznamu chráněných výrobků. Tam figurují pouze označení „Budějovické pivo“, „Českobudějovické pivo“ a „Budějovický měšťanský var“, které označují silné pivo s názvem „Bud Super Strong“.

Spustí budějovický pivovar přesvědčovací kampaň?

Budějovický Budvar ale přesto má naději, že značku Bud uhájí. Rakouský obchodní soud, na jehož podnět se Evropský soudní dvůr sporem o značku Bud zabýval, by se však musel přiklonit k názoru, že označení Bud vypovídá o zeměpisném původu. Evropský soudní dvůr proto rakouskému obchodnímu soudu doporučil, aby prostřednictvím průzkumu veřejného mínění či ankety uskutečněné mezi českými spotřebiteli takové ověření provedl. Za zeměpisné označení by značka Bud mohla být považována za předpokladu, že by průzkum dokázal, že název Bud mezi spotřebiteli již „zdruhověl“, neboli že si pod ním představí právě českobudějovické pivo.

Budějovickému Budvaru se tak naskýtá možnost, aby do povědomí o zeměpisné příslušnosti značky Bud k Česku sám „promluvil“. Prostředkem k ovlivnění veřejného mínění může být například reklamní kampaň zdůrazňující příbuznost značky Bud k Českým Budějovicím. Mluvčí pivovaru tuto možnost nevyloučil. „V této chvíli je ale předčasné se k této variantě vyjadřovat,“ uvedl mluvčí pivovaru Budějovický Budvar Petr Samec. Anketu podle Samce ovlivní i způsob kladení otázek. „Důležité bude to, jak budou otázky formulovány i řazeny,“ řekl Samec.

Rozhodne komunistická smlouva?

Samec zdůraznil, že rozhodnutí Evropského soudního dvora a potažmo i potenciální rozhodnutí rakouského obchodního soudu se týká využívání značky Bud výhradně na území Rakouska. „Nemá žádný vliv na ostatní ochranné známky vlastněné Budějovickým Budvarem v dalších zemích. Stanovisko Evropského soudního dvora se nyní vrací k rakouskému obchodnímu soudu, který je vezme v úvahu při svém dalším rozhodování,“ řekl Samec.

Soudní spor v Rakousku vyvolal sám budějovický pivovar již v roce 1999, kdy napadl rakouského importéra piva „American Bud“ žalobou na ochranu před nekalou soutěží a práv k označení původu Bud. Soud tehdy vydal předběžné opatření ve prospěch Budějovického Budvaru, kterým zakázal distribuci piva „American Bud“ a které platí dosud. V následujícím soudním sporu se obě strany několikrát odvolávaly. Rakouský obchodní soud si proto nakonec vyžádal u Evropského soudního dvora zodpovězení tzv. předběžných otázek, zejména zdali lze ve sporu využít bilaterální smlouvy mezi Československem a Rakouskem o vzájemné ochraně označení původu zemědělských a průmyslových výrobků, podepsané v roce 1976.

Evropský soudní dvůr včera rozhodl, že v případě ochrany značek týkajících se zeměpisného původu lze bilaterální smlouvy využít. Konečné rozhodnutí rakouského soudu může být pro Budějovický Budvar významné. Na základě bilaterálních smluv má pivovar svoji značku chráněnu i v jiných zemích. „Rozsudek by mohl být brán jako precedens,“ připustil Samec.

***

Spor o značku

O co se přou Budějovický Budvar a americký Anheuser-Busch

Budvar Budvar opírá svoje nároky na značku Budweiser o geografickou příslušnost značky k regionu, ve kterém svoje pivo vaří. České Budějovice byly dříve známy pod německým jménem Budweis a pivovarnictví se ve městě rozvíjelo již od 13. století.

Anheuser-Busch Anheuser-Busch zdůrazňuje, že obchodní značku Budweiser si jako první zaregistroval on v roce 1878. Pivo označované dnes jako Budweiser začal vařit již v roce 1876, zatímco Budvar byl podle dostupných zdrojů založen až v roce 1895, tvrdí představitelé Anheuser-Busch. Podle nich si Budvar ochrannou značku registroval až ve 30. letech minulého století a nyní se snaží přiživit se na jménu a reputaci značky vybudované americkou firmou.

V letech 2000-2008 bylo ukončeno 115 soudních sporů a správních řízení. Budvar vyhrál 82 případů. Anheuser-Busch uspěl ve 26 případech. Smírem nebo remízou skončilo 7 sporů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!