Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Sparťané už drtí Slavii. V marketingu

Česko

Startuje první hokejová bitva o Prahu * Zatímco slávisté šetří, kde mohou, sponzorsky silná Sparta láká nové fanoušky

PRAHA Oba spolu nepochybně svedou znovu vyrovnané bitvy. Oba se klidně mohou chlubit širokou obcí fanoušků po celém Česku a vlastně i těmi nejvyššími ambicemi.

Ovšem v něčem se tyhle dva kluby přece jen výrazně liší.

Rozdíl mezi hokejovou Spartou a Slavií spočívá hlavně v marketingovém poli. Schválně, zkuste dnes hltat první pražské derby extraligové sezony. Hostí ho ten – a není to přehnané – podstatně lepší.

„Asi něco dělají lépe než my,“ přiznává na adresu rivala Jan Kratochvíl, marketingový ředitel Slavie. „Ale oba máme odlišné podmínky, což je způsobeno našimi halami.“

Jinými slovy: O2 arena je sešívaným spíše na obtíž, než aby představovala komfort a útulnost. Na startu sezony tam ve dvou zápasech přišlo něco málo přes tři tisíce lidí.

„Naše návštěvnost není stavěna na tuto halu. Možná zápasy se Spartou, Kometou nebo Pardubicemi... Ale jinak zaplníme jen šestinu,“ tvrdí Kratochvíl, jehož si Vladimír Růžička přivedl před třemi roky z Pardubic. „Měl jsem nějaké vize, dnes ale vím, že nejsou reálné,“ dodal. Tady je malé srovnání: Sparťanská Tesla Arena už patří mezi nejstarší v extralize. Loni ale dosáhla průměrné návštěvnosti kolem šesti a půl tisíce fanoušků, tedy o více než tisícovku vyšší než Slavia. U té naopak dochází letos k výrazným úsporám, což je v její O2 areně důvodem, proč zhasla svou dřívější pýchu – světelnou kostku. A i Kratochvíl si všímá: „Lidé teď víc řeší ji, než že je zajímají nové soutěže.“

Pravda je, že provoz kostky přijde klub údajně až na 3 miliony korun ročně. „Proč sem ale ještě chodit, nestojí-li tu atmosféra za nic?“ ptal se při úterním kole s Českými Budějovicemi jeden z návštěvníků.

To sparťané na úvod sezony přichystali pro své fanoušky vlastního maskota – válečníka nebo obří přilbu, kterou hráči vyjíždějí na led.

„Snažíme se všem lidem v aréně zpříjemnit atmosféru,“ tvrdí Tomáš Klimíček, marketingový šéf.

Aktivně Sparta pracuje s fanklubem, když ho třeba zapojila do povedené reklamní kampaně. Provozuje vysílání vlastní Reds TV a má nejlepší webové stránky v lize.

Na sociální síti Facebook se k ní hlásí už přes 27 tisíc fandů, nejvíce z celé letní Europhean Trophy. Její generální partner LG Electronics dokonce tvrdí: „Sparta je pro nás po formuli 1 druhý nejúspěšnější projekt na světě ve sponzoringu.“

V poměru se Slavií jsou tyto dva kluby z hlediska oslovování příznivců jako na opačných pólech. A je to vidět ve všech detailech.

Třeba: v Holešovicích se už pár let angažují v dárcovství krve nebo vzdáním holdu záchranářům, policistům či hasičům... Nebo předsezonní tiskové konference obou klubů: zatímco sešívaným k tomu stačily malé prostor ve starém Edenu, Sparta celou akci pojala jako velkolepou prezentaci na vlastním ledě.

„Ani v NHL jsem to neviděl,“ říkala její posila Radek Smoleňák.

Doteď slávisté mohli mít navrch alespoň díky své kostce, jenže zatímco ji vypínají, Sparta naopak slibuje v prosinci novou za 20 milionů. „Je to další nástroj, jak pobavit,“ přesvědčuje Klimíček. „To my jsme teď trochu ve slepé ulici. Nemáme peníze, takže chceme hlavně přežít do budoucna,“ říká Kratochvíl.

Každé noty zní tak trochu jinak.

***

MARKETINGOVÉ SROVNÁNÍ PRAŽSKÝCH HOKEJOVÝCH RIVALŮ

160 milionů 116 milionů

(45 na halu, 115 na hráče a chod klubu)

firma LG Electronics (loni nahradila stavební firma Strabag (letos

společnost Siemens) nahradila společnost Skanska)

novou světelnou kostkou, webovou pohodlím O2 areny, novými

TV, novým maskotem, doprovodnými soutěžemi o 3D televizory nebo

akcemi k zápasům, dětským Mercedes-Benz v hodnotě

koutkem v hale 1,2 milionu Kč

6525 diváků 5430 diváků

průměr 6700 diváků na zápas průměr 5500 diváků na zápas

ve srovnání s loňským na platech hráčů, světelné kostce,

rokem na ničem na pořadatelské službě

Autor:

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...