Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Spása Applu v době krize: iPhone

Česko

Kultovní mobilní telefon iPhone táhne i přes hospodářskou krizi tržby amerického výrobce počítačů Apple prudce nahoru.

Naopak po přehrávačích iPod poptávka klesá.

SEATTLE Výsledek, který předčil i očekávání největších optimistů. Podle nejnovějších hospodářských výsledků vzrostly tržby firmy s jablkem ve znaku za poslední tři čtvrtletí o dvanáct procent na 8,34 miliardy dolarů (téměř 151 miliard korun) proti 7,46 miliardy dolarů z loňského roku.

Čistý zisk se pak za stejné období vyšplhal o patnáct procent na 1,23 miliardy dolarů (asi 22,3 miliardy korun), čili 1,35 dolaru za akcii. Za stejné období loňského roku vykázala firma zisk 1,07 miliardy dolarů, což bylo 1,19 dolaru za akcii. Nejnovější výsledky Applu výrazně překonaly prognózy analytiků agentury Reuters, kteří předpovídali pokles zisku v důsledku ekonomické krize na 1,18 dolaru za akcii.

Na vynikajícím výsledku čtvrtletí, které je podle představitelů Applu bez tzv. velkých svátků nejlepším čtvrtletím v historii firmy, se největší měrou podílely mobilní telefony iPhone a prodej mobilních aplikací. „Děláme nejinovativnější výrobky v naší historii a zákazníci na to slyší. Prodali jsme během posledního čtvrtletí přes 5,2 milionu iPhonů, což je o 626 procent víc než loni, a uživatelé si za první rok fungování našeho obchodu App Store stáhli více než 1,5 milionu aplikací,“ pochvaluje si úspěch iPhonu šéf Applu Steve Jobs.

Jen nejnovější generace iPhonu 3GS, kterou Apple uvedl na trh letos v červnu, se za první tři dny prodeje prodalo milion kusů.

Apple netáhl nahoru pouze kultovní telefon, ale i prodej počítačů Macintosh, který se proti loňsku zvýšil o čtyři procenta na 2,6 milionu kusů. Odborníci přitom nedávno informovali, že trh s osobními počítači zažívá tří- až pětiprocentní pokles.

Nejvíce se dařilo notebookům, kterých se prodalo o třináct procent více než loni. K tomu ovšem přispělo i jejich výrazné zlevnění. Takže tržby z prodeje notebooků ve výsledku klesly o dvě procenta.

Apple reagoval snížením cen některých typů notebooku na agresivní reklamní kampaň Microsoftu „PC Laptop Hunters“, kterou redmontský softwarový obr uvedl letos v březnu. Microsoft v ní zesměšňoval notebooky Applu jako předražené. Mladá žena si v ní pořídila u Microsoftu notebook ve stejné kvalitě i výbavě, jakou nabízí Apple. Ovšem o několik set dolarů levněji. Zatímco šéf Microsoftu Steve Ballmer si tehdy pochvaloval, že se mu v době krize podařilo nalákat na výhodnější cenu nové zákazníky, Apple se proti reklamě bránil a žádal její stažení.

„Ta čísla jsou skvělá. Celkový zisk stále překvapuje. Mac se vrací k růstu a skvěle si vede také iPhone - to je velmi silná kombinace,“ okomentoval výsledky Applu analytik společnosti Pacific Crest Securities Andy Hargreaves.

Zatímco iPhonu a počítačům se v posledním čtvrtletí dařilo, z výsledků hudebních přehrávačů iPod už Apple takovou radost nemá. Proti předchozímu období jejich prodej klesl o sedm procent. Podle finančního ředitele Applu Petera Oppenheimera to zřejmě souvisí s tím, že telefon iPhone již nabízí řadu podobných funkcí jako iPod.

***

„Děláme nejinovativnější výrobky v naší historii a zákazníci na to slyší,“ prohlásil Steve Jobs

Dařilo se i notebookům, kterých se prodalo o 13 procent více než loni. K tomu ale přispělo i jejich zlevnění.

Autor: