Lidovky.cz: Když udělá český řidič přestupek v zahraničí bez přítomnosti policie, přijde mu pokuta následně do Česka?
Záleží, jaké smlouvy má Česká republika uzavřené s danou zemí. Přeshraniční spolupráce v této věci ale už funguje, zejména v rámci Evropské unie. Záleží také, o které přestupky jde. Ne všechny sem spadají.
Lidovky.cz: Od listopadu 2013 platí v Evropské unii opatření, které umožní stíhat řidiče i mimo stát, kde přestupek spáchal. Jak funguje v praxi?
Opravdu to funguje. Máme to vyzkoušené z Rakouska, Německa, Itálie i ze Slovenska. Ale stále platí, že se policistům v zahraničí nechce příliš papírovat, takže se to snaží řešit v první řadě blokově, tedy na místě.
ČTĚTE TAKÉ: |
Lidovky.cz: I v případě Slovenska je situace stejná jako ve zbytku unie?
Podle zkušenosti řidičů i podle našich zjištění se přestupky Čechů většinou řeší na místě. Když třeba překročíte rychlost a změří vás radar, tak vás zastaví policista a zeptá se, kolik máte hotovosti u sebe, nebo jestli máte kreditní kartu. Pokud odmítnete zaplatit, posílá se to k nám, ale mají s tím víc práce.
Lidovky.cz: A v Chorvatsku?
Opatření EU tu také funguje, ale řidičům do Česka tak často pokuty nepřichází.
Lidovky.cz: Jak velká je pravděpodobnost, že českému řidiči přijde pokuta za přestupek z jiného státu unie?
V zemích víc na západ si můžete být jisti tak na 80-90 procent, že pokuta přijde. V Chorvatsku bych to odhadl tak na 70 procent. Tady to stoprocentní určitě není, ale je to víc než polovina případů.
Lidovky.cz: Jak je to v případě, když dostanu za stěrač pokutu za špatné parkování?
Tady je to jiné. Pokud dostanete pokutu přímo za stěrač, je na ní napsáno, na jaké webové adrese naleznete informace k zaplacení i částku a přes web řešíte platbu, v Itálii navíc dávají rovnou i složenku. Funguje to tak téměř v celé unii. V Česku se musí volat policie.
Lidovky.cz: A když to budu ignorovat?
Na tom bločku je napsáno, do kdy je potřeba zaplatit. Například v Itálii, když zaplatíte do pěti dnů, máte nižší sazbu za ten přestupek. Pokud to je za delší dobu, třeba do 15 dnů, tak máte plnou sazbu. Pokud zmeškáte i tento termín, jde to do správního řízení. V centrálním registru vozidel si pak vyžádají od vlastníka informaci, kdo řídil. To platí zejména v případech, kdy jde o firemní, nebo půjčené auto. Následně to řeší přímo s řidičem, nikoliv s majitelem.
Lidovky.cz: A to se jim vyplatí? Sám jste říkal, že se policie v zahraničí snaží vyhnout zdlouhavému papírování.
To je pravda, ale v tomto případě mají jisté peníze. Zaznamenají si typ vozidla, barvu, registrační značku, místo, kde stálo, vyfotí ho a mají veškeré důkazy o tom, že špatně parkujete. Pokud to je ve správním řízení, nebo až u soudu, tak všechna řízení se navíc připočtou k pokutě. Špatně zaparkovat ale může skoro každý cizinec. Ty značky moc nerozeznáte, dodatkové tabulky třeba ve švédštině nepochopíte a v angličtině nejsou. Hlídané parkoviště v podzemí má často i rezidenční stání, takže se stává, že tam zaparkujete, dostanete pokutu a netušíte proč.
Lidovky.cz: Můžu argumentovat tím, že jsem nerozuměl jazyku, ve kterém byla udělená pokuta?
To můžete. Oni jsou pak povinni vám to přeložit, ale už to budete řešit ve správním řízení, což je vyšší pokuta, plus další poplatky za správní řízení.
Lidovky.cz: Takže doporučujete zaplatit hned a nespoléhat, že pokuta do Česka nepřijde?
U špatného parkování to určitě doporučuji řešit, protože dnes už mají to řízení zjednodušené a drží veškeré důkazy proti vám. Když to budete ignorovat, tak z pokuty za 1500-2000 korun to pak může být ve správním řízení 10 až 15 tisíc.
Lidovky.cz: Kolik českých řidičů dostane ročně pokutu v zahraničí?
Celkový počet se říct nedá, protože řidiči to nepřiznají. Ale jen za minulý týden se na nás obrátilo šest řidičů kvůli špatnému parkování v zahraničí. A my jim radíme, kam to zaplatit nebo na koho se obrátit, protože třeba v Chorvatsku nebo ve Skandinávii špatné parkování ve městě neřeší městská ani státní policie, ale soukromé firmy. Zejména řešíme špatné parkování a rychlost, jiné přestupky jako alkohol, telefonování za jízdy, nezapnuté pásy nebo svícení už jen minimálně.
Pokud policie v zahraničí zastaví českého motoristu a udělí mu na místě pokutu, ale ten nerozumí zdůvodnění, nebo nesouhlasí s proviněním. Jak má postupovat?
Určitě si musí nechat vše vysvětlit. Pokud nerozumí, měli by mu vše přeložit do angličtiny. Pokud ani tomu nerozumí, měl by to řešit přes konzulát. Může i odmítnout zaplatit blokově, ale později ta sazba bude opět vyšší, třeba i o 30 procent.