Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Špičkový radar je v ohrožení

Česko

  9:11
BRNO - Jediný stabilní radar v Brně má namále. Ačkoli do státní pokladny přinesl několikanásobně více peněz, než sám stojí, policie si ho od soukromé firmy stále jen půjčuje.

Jediný stabilní radar v Brně, to jsou kamery umístěné pod tímto mostem, kterým Křižíkova ulice překonává příjezdovou silnici od Svitav. Dvojice kamer dodají informace o pohybu vozidla a počítač vypočte, jak rychle vůz jel. A to vše do rukou policistů. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

 Není tak jasné, zda zařízení, které kromě hlídání rychlosti umí zachytit i průjezdy na červenou či pohyb kradených vozidel, v Brně zůstane. Nejsou na něj peníze.

Kamerový systém u křižovatky Křižíkovy ulice a výpadovky na Svitavy loni zaznamenal na 3800 přestupků a jen brněnské řidiče připravil o dva miliony korun. Podle vedoucího brněnské dopravní policie Štěpána Zachary by jeho odkoupení přišlo asi na milion korun. „Usilujeme o to, aby systém odkoupilo město. Jinak o něj přijdeme,“ uvedl Zachara pro LN.

Problém je v tom, že policie vybrané pokuty musí odvést do státní pokladny. Ani v takovém případě nedělají státní rozpočtová pravidla výjimku. Jediný způsob, jak postupovat, je právě to, že radar odkoupí město, které má na jeho provozu zájem, a pak ho předá buď svým strážníkům, nebo daruje státní policii. Letošní brněnský rozpočet ale s odkoupením radaru nepočítá a ten na příští rok teprve vzniká.

Radar ve Sportovní vlastně ani radarem v pravém slova smyslu není. Je to soustava kamer – jedna zachytí vozidlo vjíždějící do monitorovaného úseku a druhá jeho výjezd a poté počítač vypočte rychlost a případně dá vědět policii, která může řidiče pokutovat.

Pracovníci firmy Camea, kteří systém vyvinuli, při jeho spuštění uvedli, že je to současně možnost vyzkoušet systém v ostrém provozu. Podle Petra Vorlíčka z tiskového odboru ministerstva vnitra ale tento stav není srovnatelný se situací v obcích, kde dokonce soukromé firmy rychlost měřily. „Firma neprováděla žádné měření, nezaznamenávala ničí osobní údaje. Naměřená data zpracovává policie,“ řekl.

Ztráta systému by v důsledky ohrozila Brňany. „Na Sportovní ulici došlo k výraznému zklidnění a zpomalení dopravy,“ zhodnotil Zachara. Podle statistik si řidiči v úseku hlídají ručičku tachometru – nad limit jede v současnosti asi 40 procent motoristů, v minulosti to přitom bylo devět aut z deseti.

Brněnští policisté a strážníci mají k dispozici výrazně méně radarů než jejich pražští kolegové. Městská policie má nyní tři zařízení k měření rychlosti, státní policisté obvykle konkrétní čísla nezveřejňují, loni však oznámili, že získali osmé vozidlo se zabudovaným měřičem. V Praze jsou radarů v součtu desítky.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!